Cinema Expo – Disney Day

De Disney presentatie op de Cinema Expo is het walhalla voor elke Disneyfan (incl. ik dus) ter wereld. Vorig jaar was ik voor het eerst aanwezig geweest bij de presentatie, waarbij de Walt Disney Studios Motion Pictures (WDSMP) haar nieuwe aanbod van films voor de komende maanden liet zien.
Dus toen mijn zus mij drie weken geleden een email stuurde met de titel “Wil je mee?” en ik als attachment de uitnodiging voor de presentatie èn de vertoning van Toy Story 3, kan je wel raden wat mijn antwoord was. Een dikke JA!
Op die woensdagmiddag zat ik in een snikhete trein op weg naar de RAI. Mijn verwachtingen waren hooggespannen, want ik had in de eerste instantie al zoveel goeds over TS3 gehoord (ik volg zelfs Lee Unkrich op Twitter). Maar het was ook vooral de presentatie waar ik erg naar uitkeek. Achter de schermen heeft het nogal gerommeld bij WDSMP en ik was benieuwd of dat invloed zou hebben op wat ze gingen presenteren.
Bij binnenkomst werd ik meteen verrast door de aanwezigheid van twee films waar ik enorm naar uitkijk: Tangled (In Nederland gaat deze film Rapunzel heten) en Tron Legacy. Van de laatste stond er een heuse Light Cycle! (note aan WDSMP: als jullie de Light Cycle nog zoeken, ik heb hem echt niet meegenomen na afloop. Echt!) Maar ook andere films zoals Toy Story 3 en The Sorcerer’s Apprentice waren vollop aanwezig in de hal.
In de zaal hadden we een goed plekje uitgezocht en zaten we gereed met Toy Story Cola, Toy Story Popcorn en een 3-D bril. En toen begon het. Dé presentatie.
Met veel bombarie (ja, die dolby surround knalde erin) kregen we eerst te zien dat Disney gewoon de beste is en dat zelfs mensen die in Mongolië yaks fokken ook van Mickey Mouse gehoord hebben. Daarna kwamen er twee mannen op (namen? totaal vergeten!), die de presentatie aan elkaar praatten. Ze begonnen met een kleine terugblik op de afgelopen tijd en hoe een klein meisje dat Alice heet de complete filmwereld op z’n kop heeft gezet. Dat Alice in Wonderland een hit zou worden, kon je wel verwachten. Ik ken maar weinig films waarover ik zoveel mensen positief gehoord heb ik mijn omgeving. Ik ben ook zeer benieuwd naar Tum Burtons volgende film voor Disney, Frankenweenie. Helaas werd daar niets over gezegd tijdens deze presentatie.
Maar goed, terug naar de presentatie. De eerste film die flink in de spotlights gezet werd, was The Sorcerer’s Apprentice. Dé zomer blockbuster van Jerry Bruckheimer met Nicolas Cage. En als je nou denkt “goh, die titel komt me bekend voor” dan kan dat kloppen. Disney heeft namelijk deze titel al eens gebruikt, maar in een hele andere vorm. The Sorcerer’s Apprentice is namelijk ook de titel van de short met Mickey Mouse uit de eerste Fantasia film in 1940. Toen ik voor het eerst over dit project hoorde was ik een beetje bang. Hoe kan je hier nu een goede film van maken? Tijdens de presentatie werd mij overduidelijk dat als je Nicolas Cage samen met Jerry Bruckheimer en een hoop explosieven en actiescènes bij elkaar zet, de film er vanzelf fantastisch uitziet. Ik was aangenaam verrast door wat ik zag en hoopte eigenlijk op meer na de vijftien minuten die ze ons toonden. Deze film ziet eruit als een hit. Daarna was er ook even aandacht voor Toy Story 3, die net het weekend ervoor in Noord Amerika in première was gegaan. En een record weekend draaide meteen! Sja, bij Pixar hoef je eigenlijk ook niet te twijfelen dat het instant classics worden. Leuk was het fragment waarbij Mr. en Mrs. Potatohead in de bioscoop zaten. Behalve Toy Story werd ook verteld dat Pixar druk bezig is met het vervolg op Cars. John Lasseter is opnieuw regisseur. En waar haalt die man in godsnaam zijn tijd vandaan? Regisseur + leiding geven bij Pixar èn Walt Disney Animation + creatief leider bij Walt Disney Imagineering! Ik denk dat er een aantal kloons van hem rondlopen. Helaas was er nog geen footage van Cars 2, maar wel werd verteld dat de race dit keer door Europa en Azië zou worden gehouden. Volgend jaar in de bioscoop! Bij Walt Disney Animation is de volgende film weer in CGI, na de handgetekende Princess and the Frog. Tangled is de versie van Disney op het bekende sprookje van Rapunzel. De fragmenten die getoond werden, zagen er geweldig uit. Een beruchte dief, met de fantastische naam Flynn Rider, ontmoet Rapunzel in een toren en dat gaat niet zonder slag en stoot. Het meisje mag dan opgesloten zitten, maar is zeker niet hulpeloos. Haar haar is namelijk niet alleen superlang, maar heeft ook een eigen karakter. Misschien teveel Andrélon gebruikt? Toen ik voor het eerst over deze film hoorde, was ik al direct enthousiast. Niet alleen werkte mijn favoriete Disneytekenaar Glenn Keane aan deze film mee, ook was de stijl van deze film uniek. Het is net een 3D schilderij waar je instapt. En de muziek is geschreven door Alan Menken. Laat het einde van het jaar dus maar snel komen! Dat deze film waar in CGI is, betekent niet dat Disney de handgetekende films weer overboord heeft gezet. Na Tangled komt volgend jaar een nieuwe film van Winnie the Pooh uit. En men gaat back to basics. Terug naar de boeken. Terug naar de waterverf achtergronden. Terug naar hoe Poohbear er dus uit hoort te zien.
Een ander filmlabel van WDSMG kreeg ook aandacht: Disneynature. Misschien weten veel mensen het niet, maar een jaar geleden heeft Disney dit label opgericht om zeer indrukwekkende natuurdocumentaires te vertonen. En een deel van de opbrengst wordt gebruikt om de verschillende natuurprojecten te steunen. De eerste film was Earth, dit jaar Oceans en volgend jaar op Earthday komt African Cats in de bioscoop. Dit zijn dé natuurdocumentaires die je moet zien. Aarde en al diens bewoners zagen er nog nooit zo mooi uit!
Betty White is binnenkort ook weer bij Disney te zien. Na bekend te zijn geworden als één van de Golden Girls (een Disney-productie) en vorig jaar in de succesvolle The Proposal, zal ze binnenkort te zien zijn in You Again van Touchstone Pictures. In deze film komt Kristen Bell erachter dat haar broer met haar aartsrivaal van highschool gaat trouwen. En ach, om het nog erger te maken, haar moeder blijkt ook nog eens de aartsrivaal van Kristen’s eigen moeder te zijn. Ladies, the cloves are off!
Na The Rookie and Miracle komt Disney binnenkort met een nieuw waargebeurd sportverhaal, Secretariat. Het verhaal van een racepaard die het voor elkaar kreeg om de Triple Crown of Thoroughbred Racing te winnen. In de hoofdrol, behalve het paard dan, Diane Lane.
WDSMP maakte ook bekend wat de eerste namen van de films zijn die ze uit gaan brengen van DreamWorks Pictures. Vorig jaar tekende Steven Spielberg met Disney een distributiecontract af. En binnenkort kunnen we War Horse, Real Steel, Fright Night en I am Number Four verwachten. Ook de volgende film van Robert Zemeckis onder de Disney-banner werd bekend gemaakt, Mars needs Moms! Van al deze films waren er geen clips, maar die volgen vast de komende tijd wel.
The Times noemde ze de comeback van 2009. Youtube ging bijna plat door hun versie van Bohemian Rapsody en Lady Gaga ging op stap met Kermit the Frog. Ja, The Muppets. Daar zijn ze weer. En beter dan ooit! Niemand kan er meer omheen. Nadat ze in 2004 (als laatste deal van Michael Eisner) deel werden van de Disneyfamilie, hebben ze dan eindelijk hun populariteit herwonnen. En in 2011 komt er zelfs weer een film uit met ze. Geregisseerd door Jason Segel. Maar houdt vooral Youtube in de gaten, want er komt nog veel meer mayhem van deze group weirdos (zoals Sam the Eagle ze zou noemen) voorbij.
Eerder werd al getoond dat Jerry Bruckheimer een grote zomerfilm heeft, maar er werd naderhand nog even stilgestaan bij vorige producties bij deze Golden Hollywood Boy of Explosions. Armageddon, The Rock, Gone in 60 Seconds, Coyote Ugly, Pearl Harbor, beide National Treasure-films en natuurlijk de uiterst succesvolle triologie van Pirates of the Caribbean. En bij dat laatste werd vermeld dat vorige week men op Hawaï begonnen was met het schieten van het vierde deel in deze reeks: Pirates of the Caribbean – On Stranger Tides. Natuurlijk keert Jack Sparrow weer terug. En Captain Barbossa. Maar dit keer geen Davy Jones. Die zagen we de vorige keer verzuipen. Nee, de lat is iets hoger gelegd en nu is het Blackbeard. Iemand die je nog minder in het donker tegen het lijf wil lopen, gezien de concept art die ze lieten zien. Grappig detail: de punten van zijn baard branden. Orlando en Kyra doen niet meer mee. Die drinken nu één keer in de tien jaar saai thee op een klif ergens. Maar wel is Penelope Cruz van de partij, als vrouwelijk versie van Jack Sparrow. Dat wordt vast erg interessant! In 2011 in de bioscoop! En in IMAX dit keer!
En dan was er Tron. Tron Legacy wel te verstaan. Wie? Wat? Misschien kennen een hoop mensen het niet, maar het zal er niet lang voor duren voordat de enorme internethype ook de gewone wereld zal bereiken. Tron kwam in 1982 uit en was een van de eerste films waarin uitgebreid gebruik werd gemaakt van computer animatie. Ook toen was Disney baanbrekend bezig en altijd op zoek naar nieuwe grenzen. Tron werd een culthit. En ik was ook verrast toen vorig jaar ineens een teaser verscheen van Tron Legacy, een vervolg op Tron! Ik had dat niet verwacht. Maar tussen vorig jaar en deze presentatie is er inmiddels een enorme hype op het internet ontstaan over deze film. Zo’n zelfde hype heb ik alleen bij Alice eerder gezien.
Nu kregen we meer beelden te zien en een uitgebreide trailer. Met de fantastische muziek van Daft Punk, die de muziek schreef voor de film. Tron Legacy moet je gewoon zien! En als je dat niet doet, dan ben je gewoon dom en mis je een geweldige film!
Er is nog een film die ik niet genoemd heb, maar ik ben hem niet vergeten. Gnomeo and Juliet. Ja, ik schrijf het goed. Simpel verhaal: Romeo en Julia, maar dan als tuinkabouters. Toen er een clip over deze film verscheen, viel ik praktisch lachend van mijn stoel. Ik had verwacht dat Disney allang die verdomde tuinkabouters de deur uit had gezet. Maar nee hoor, daar waren ze ineens. Met Elton John ook nog eens. Voor degene die geen idee hebben waarover ik het heb, een korte geschiedenis over dit project. Eerst zou deze film door Walt Disney Animation worden uitgebracht, maar toen de leiding daar veranderde, werd het project naar Miramax verschoven. Op zich niet zo erg, want nu kon Elton John zijn nummers erin gebruiken, die wat sterkere teksten hadden (bijv. The Bitch is Back) gebruiken. Nu Miramax in de etalage staat, is blijkbaar dit project naar een ander label van Disney verhuisd: Touchstone Pictures. De clip zag er erg leuk uit. Rivaliserende tuinkabouters. Blauw tegen rood. Met Elton John muziek. It made me smile! Ik ben er officieel fan van!
Anderhalf uur lang Disney. Walt Disney Animation, Pixar Animation, Walt Disney Pictures, Touchtone Pictures, ze waren er allemaal. Nouja, behalve Miramax dan (die wordt verkocht) en Marvel Studios (die heeft nu nog contracten met andere studio’s). Maar duidelijk is wel dat Disney een sterk schema heeft. Men heeft een uitstekende balans gevonden in eigen creativiteit en creativiteit van buiten. Men heeft de grootste namen tegenwoordig in de studio rondlopen en ik ben er dan ook van overtuigd dat de komenden achttien maanden er goed uit gaan zien voor Disney. Met een grote smile op mijn gezicht verliet ik de ruimte waar de presentatie werd gehouden. Wanneer is de volgende Cinema Expo ook alweer?
Geef een reactie

