Toy Story 3 – Review

De eerste was baanbrekend. De tweede werd bejubeld als een van de films waarbij het vervolg zelfs nog beter is dan de eerste film. En nu is er het derde en laatste deel van de Toy Story-triologie. 11 jaar na de vorige film komen we er nu eindelijk achter hoe het met ons favoriete speelgoed gaat.
De hoofdrolspelers uit deze films zijn inmiddels wereldberoemd. Iedereen kent Sheriff Woody en Buzz Lightyear en al die andere figuren. Ook zijn ze nog steeds terug te vinden in de speelgoedwinkels, waar vele hun revival hebben beleefd na het succes van de Toy Story-films, zoals bijvoorbeeld Mr. Potatohead. Maar ook in het “echte” leven kan je je even in de film wanen, want in de Disneyparken wereldwijd zijn verschillende attracties inmiddels gebouwd die de Toy Story wereld voor iedereen toegankelijk maken. Op dit moment wordt er in de Walt Disney Studios in Parijs zelfs een mini-land gebouwd dat geheel gebaseerd is op de verschillende personages uit de Toy Story-wereld.
Toy Story 3. De film pakt de draad niet direct op waar Toy Story 2 eindigde. Wie de trailer heeft gezien weet dat we een paar jaar verder zijn de alles draait om de vraag: “Andy gaat studeren, wat gebeurd er dan met zijn speelgoed?” Een terechte vraag van het speelgoed, want al snel wordt bekend gemaakt dat door de jaren heen, verschillende personages de kamer van Andy voorgoed verlaten hebben. BoPeep, Etch-a-Sketch en RC-Racer zijn een aantal voorbeelden hiervan. Woody en de rest proberen zich dus geen zorgen te maken. Maar net zoals in de vorige films, eindigen ze niet op de plek die ze verwacht hadden. Nee, ze komen uiteindelijk op een kinderdagverblijf terecht. Het paradijs voor speelgoed zou je denken. Uiteindelijk wordt er hier de hele dag met je gespeeld. Al snel blijkt dat dingen op dit verblijf heel anders zijn dan je denkt en doen Woody en de rest er alles aan om te vluchten uit deze gevangenis.
Toy Story 3 zit boordevol met grappige nieuwe personages. Zo ontmoet Barbie eindelijk haar Ken, die telkens maar probeert duidelijk te maken dat hij géén meisjesspeelgoed is. Ook Lotso (een grote roze beer, die naar aardbeien ruikt), Mr. Pricklepants (een egel met een droog engels accent), Big Baby (een kapotte babypop) en Stretch (een paarse rubberen ocotpus) zijn een aantal van de vele nieuwe figuren.
Toy Story 3 zit vol sterke verhaallijnen. Het zit boordevol grappige momenten, waar soms gebruik wordt gemaakt door fragmenten uit bestaande films na te doen (bijvoorbeeld Mission: Impossible en The Great Escape). Maar het is vooral een film met hart. Het einde van de film is het sterkste gedeelte van de film. En naar mijn idee ook wel het enige juiste einde voor deze triologie.
Dat de techniek van Pixar door de jaren steeds beter is geworden, is algemeen bekend. En ook bij deze film zie je weer terug dat Pixar nog steeds de absolute keizer op het gebied van computer animatie is.
Toy Story 3 is een staande ovatie waard en met een traan neemt de kijker afscheid van Woody, Buzz, Jesse, Rex en al die andere fantastische figuren uit Andy’s Room.