Rapunzel: de geboorte van een digitale Disney prinses

Zeven jaar geleden waren de zaken bij Walt Disney Animation compleet anders dan vandaag. De studio had net een enorme flop achter de rug met Treasure Planet en de volgende twee films, Brother Bear en Home on the Range, zouden ook niet de glans van de hoogtijdagen van de jaren ’30,’ 50 en ’90 hebben bij Disney. Daarbij kwam ook nog eens dat Pixar de ene na de andere hit scoorde. Men besloot uiteindelijk bij Disney dan ook over te stappen op CGI, de computergetekende animatiefilms. Fans waren schichtig, want hoorde dit wel bij Disney? De eerste film die uitkwam was Chicken Little, een succesje. Daarna volgde Meet the Robinsons, die het helaas een stuk minder goed deed. Terwijl men hun draai probeerde te vinden bij Disney Animation, besloot de top van het Disneyconcern Pixar in te lijven en zette de creatieve breinen in bij hun probleemkind: Disney Animation. Alle projecten werden opnieuw tegen het licht gehouden. Er werd geschrapt, oude gezichten werden weer “thuis” gehaald en men ging hard aan de slag om de formalige roem opnieuw te behalen. Bolt kwam uit, goede reviews, maar men had op een groter succes verwacht. Met Bolt liet Disney wel zien dat ze de computeranimatie prima in de vingers had. Chicken Little en Meet the Robinsons waren nog redelijk statisch, maar Bolt plaatste Disney in de top. Na Bolt kwam The Princess and the Frog, een handgtekende animatiefilm, die een hoop  fans weer opgelucht adem liet halen. Zou Disney dan weer echt teruggaan naar handgtekende films? De echte fans wisten dat dat niet het geval was, want in de studio stond een prinsesje te popelen om los te breken: Rapunzel.

In die zeven jaar is er veel veranderd bij Disney Animatie. En Rapunzel heeft het allemaal doorstaan. Deze film is het “kind” van opper Disneyanimator Glen Keane, de man achter vele bekende gezichten zoals Ariel, Aladdin, Pocahontas en Tarzan. Hij kreeg bij dit project voor het eerst de regie in handen. En dat ging niet altijd van een leien dak. Hij besloot dat de film in CGI gemaakt moest worden, maar met de warmte van de handtekende films. “The best of both worlds”.  Rapunzel zou hiermee dus de eerste computer-prinses worden. Maar Glen Keane wilde meer. Hij wilde de film als een 3D-schilderij laten zien. Als uitgangspunt werd gekozen voor het schilderij L’Escarpolette (De Schommel) van de Franse rococoschilder Jean-Honoré Fragonard. Bij testen voor de computeranimatie kon de camera om dit beeld heen draaien en plaatste het dus in 3D. Een ander probleem was het haar, het vele haar, van Rapunzel. Ook hier moest nieuwe software voor worden ontwikkeld om dit zo realistisch en toch ook warm en vol over te laten komen. Toen men de tools had, kon men beginnen met de film. Het verhaal veranderde tijdens de jaren, zoals vaak het geval is. Men knipte, vernieuwd, schrapte en plakte. Glen Keane gaf uiteindelijk zijn regisseurstoel over aan het due dat ons Bolt bracht, Nathan Greno en Byron Howard. Maar hij bleef wel aan producent. Een andere oudgediende boog zich in de tussentijd over de film, Alan Menken, de veelvoudige Oscarwinner. Hij schreef samen met tekstschrijver Glenn Slater, de liedjes en score voor de film.

De film was praktisch klaar toen er een nieuw probleem zich voordeed: The Princess and the Frog deed het middelmatig in de box office. Hadden de Disneyprinsessen hun kracht verloren? En als dat het geval was, zou Rapunzel dan kunnen overleven op een markt die vol is met computeranimatiefilms? Men besloot de aandacht van de prinses af te halen en de naam van de film te veranderen in Tangled (verstrikt). De eerste trailer liet ook zien dat deze film niet alleen over Rapunzel gaat, maar een ander belangrijk hoofdpersoon heeft, Flynn Rider. Hiermee moest duidelijk worden dat Rapunzel dus niet alleen een film voor meisjes zou zijn. Disney startte een indrukwekkende marketingcampagne en schroomde niet om hedendaagse media te gebruiken zoals Facebook, YouTube en Twitter. Langzaam kreeg Tangled naamsbekendheid. De film kwam in de week van Thanksgiving in Noord Amerika in de bioscoop. Een belangrijk weekend voor Disney, want in het verleden hebben veel Disneyfilms hier record naar record gebroken. De lat lag dus hoog voor Tangled. Een belangrijke tegenstander die week was dat engelse jochie met dat vervelende toverstafje, Harry Potter. Thanksgiving kwam en na het weekend bleek dat alle inspanningen van Disney beloond werden. Tangled werd een hit in Noord Amerika. Alhoewel het niet de eerste plek behaalde in de box office, verbrak het wel het eigen record van Disney qua opbrengst in een Thanksgivingweekend. De reviews waren lovend, de Rapunzel-merchandise werd gretig afgenomen en Rapunzel kan zich tevreden voegen bij de andere Disneyprinsessen in Disneyland. De eerste digitale Disney prinses heeft de harten veroverd, zoals Snow White, Belle en Ariel dat voor haar deden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s