O Gnomeo, Gnomeo

Toen ik jaar of zes was en naar de lagere school liep (zo heette dat toen nog), kwam ik langs een tuin met een hoge heg er omheen. Ik spiekte dan altijd door de heg, omdat in die tuin een hoop tuinkabouters stonden. En soms leek het net alsof ze leefden. Nouja, ik hou het maar op mijn levendige fantasie (voordat ze hier met een dwangbuis voor de deur staan), maar blijkbaar ben ik niet de enige geweest die dit idee heeft gehad.

Gnomeo & Juliet. Een liefdesverhaal. Met tuinkabouters. En verdomd leuk zeg! Ik was er eigenlijk door verbaasd, want ik heb echt mijn twijfels gehad bij deze film. De film heeft er lang over gedaan om dan uiteindelijk in de bioscoop te komen. En de regie en cast is verschillende malen gewisseld. Om in de sfeer te blijven: de kabouters zouden eerst in de magische tuin van de Disney Studios terecht komen. Maar die tuin was op dat moment nogal een rommeltje en men wist niet zeker of de kabouters er nog wel in pasten. Goed, een stel nieuwe tuinmannen kwam en vond het een beter idee om de kabouters in de experimentele tuin van de Miramax Studios te zetten. Zeg maar hun buitenhuis. Maar toen men besloot dat huis te verkopen, besloot men om ze dan toch maar neer te zetten in de tuin van hun grote mensenstudio van Touchstone Pictures. Nouja, het maakt op zich niet uit waar ze nu staan, het belangrijkste is dat ze een tuin gevonden hebben.

Het idee kwam oorspronkelijk bij Disney terecht via Rocket Pictures van Elton John. En dat verklaart dan ook de nummers van hem die in de film gebruikt worden. En zoals de titel al doet vermoeden; het is een variant op de eeuwenoude tragedie over Romeo & Juliet van Shakespeare.

Wat maakt deze film nu ze verfrissend? Het concept? Misschien. Sja, een tuinkabouter-vete kom je nou niet bepaald elke dag tegen. Maar de cast is in ieder geval supersterk. Maggie Smith en Michael Caine zorgden voor de stemmen van Lady Blueberry en Lord Redbrick, die eigenlijk zelf ook niet meer weten hoe de vete ontstaan is, maar er vooral ook niets aan doen om hem te stoppen. James McAvoy en Emily Blunt zijn Gnomeo en Juliet. Ze zetten daadwerkelijk geloofwaardige verliefde tuinkabouters neer (voor zover tuinkabouters dan verliefd kunnen worden natuurlijk). Matt Lucas is Benny, Gnomeo’s kleine beste vriend met een enorme puntmuts. Patrick Steward is een standbeeld van Shakespeare. Dan hebben we nog Ozzy Osbourne als een hert. En, o ja, Hulk Hogan als een… grasmaaier? En het werkt! De trailer die ik vorig jaar voor het eerst zag, maakte me aan de ene kant blij. Want de film had dan eindelijk de weg naar het witte scherm gevonden. Maar echt sterk kwam de film niet over. Waarschijnlijk kreeg hij daarom ook een plaatsje in de bioscoop in februari, gebruikelijk de stille maand in bioscoopland.

Ik kan nu zeggen dat de trailer een slecht voorbeeld was, want de film is gewoon verdomde goed. Natuurlijk is het een leuke, lieve, enorme grappige, kleine (letterlijk met al die kabouters) film. Maar het probeert ook niet meer te zijn. Dit is geen grote “ik-wil-een-franchise-film-worden” film. Dit is gewoon een “ga-zitten-en-geniet” film. De animatie is prima. Niet hoogdravend, maar ook niet slecht. Het verhaal is heerlijk verfrissend. Er zitten een paar inzakmomentjes in de film, maar goed die heb je misschien nodig om bij te komen van het lachen. Want er zitten echt een hoop hilarische momenten in. Deze film klopt gewoon.

Ik zou zeggen, wie die komende tijd een leuke film wil zien (zonder er groene vingers aan over te houden): Ga naar Gnomeo & Juliet! Gegarandeerd dat je binnen de eerste minuut al aan het lachen bent!

En nog één kleine opmerking: wat was het leuk om eens een keer een Hidden Kermit te zien in plaats van een Hidden Mickey!

One thought on “O Gnomeo, Gnomeo

Geef een reactie

