Disney & DreamWorks

In de jaren ’90 waren er nog twee grote onafhankelijke filmstudio’s in Hollywood: Walt Disney en DreamWorks SKG. De andere studio’s, zoals Universal Pictures, 20th Century Fox, Warner Bros. en Columbia Pictures, waren allemaal al jaren in handen van grote bedrijven. Disney was begin jaren ’80 bijna in handen gekomen van investeerders, maar wist de dans te ontspringen en een opmars te maken. DreamWorks SKG ontstond pas midden jaren ’90 en had grote plannen voor de toekomst. De twee studio’s waren concurrenten en de topmannen van de bedrijven hadden niet altijd het beste met elkaar voor.

DreamWorks SKG ontstond door drie invloedrijke mannen uit Hollywood. De letters SKG staan voor: Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg en David Geffen. De eerste is natuurlijk de wereldberoemde, Oscarwinnende regiseur. De tweede was de grote man van de Disney Studios, maar die daar met knallende ruzie was vertrokken. De derde is een beroemde platenbons in de VS. Misschien was DreamWorks wel nooit ontstaan als er geen ruzie was ontstaan binnen de top van Disney. Halverwege de jaren ’80 kwam er een nieuw management bij Disney. Michael Eisner en Jeffrey Katzenberg werden bij Paramount vandaan geplukt. Eisner werd CEO en Katzenberg hoofd van de studio. Hij kreeg de taak om de net nieuwe volwassenstudio Touchstone Pictures verder uit te werken en succesvol te maken. Ook moest hij de animatiestudio weer tot leven zien te wekken. Dat deed hij (samen met Roy Disney). De derde man binnen de top was Frank Wells, die een lange carrière bij Warner Bros. had. Hij werd tweede man binnen Disney. Eisner en Katzenberg zijn allebei zijn temperamentvolle mannen en het was vaak de taak van Wells om de vrede te bewaren. Het succes van Disney maakte ook een hoop goed. Maar in de jaren ’90 ging het mis. In 1994 stierf Wells in een helicoptercrash tijdens een skivakantie. Katzenberg wilde zijn plaats invullen als tweede man binnen Disney. Hij had veel bereikt met de studio’s en vond dat dat dan ook wel beloond mocht worden, maar Eisner weigerde. Een bittere strijd brak los, die resulteerde in het ontslag van Katzenberg. Hij spande een rechtzaak aan tegen Disney en kreeg een schadevergoeding van $250 miljoen. Zonder baan, maar met een hoop geld kwam hij via een gezamenlijke vriend in contact met Spielberg en Geffen. Al snel ontstond het idee om een nieuwe Hollywood filmstudio op te zetten. In 12 oktober 1994 werd DreamWorks SKG geboren.

In de tweede helft van de jaren ’90 liet DreamWorks vaak van zich horen. De studio bracht verschillende succesvolle speel- en animatiefilms uit en werd daarmee een geduchte concurrent van Disney. Zeker op het vlak van animatie waren zij dé concurrent. Na het succes van The Lion King kwam elke studio in Hollywood met handgetekende animatiefilms. De één succesvoller dan de ander, maar zo snel als ze verschenen verdwenen de animatiestudio’s ook weer. DreamWorks hield vol. In 1998 namen Disney en DreamWorks het voor het eerst echt tegen elkaar op in de Box Office. Met een live-action film (Armageddon en Deep Impact), computeranimatiefilm (A Bug’s Life en Antz) en originele handgetekende animatiefilm (Mulan en Prince of Egypt). Disney scoorde met alle drie de films beter, maar DreamWorks liet zien een blijvertje te zijn. Ze brachten enkele Oscarwinnende films uit zoals Saving Private Ryan, American Beauty, Gladiator en A Beautiful Mind. Begin jaren 2000 was DreamWorks een succesvolle studio, maar had ook zo zijn problemen. Na verschillende pogingen om kroon van de handgetekende animatie van Disney te stelen, gaven ze het uiteindelijk op. De meeste animatiefilms flopten en waren gewoon te duur om te produceren. Ze hielden echter hun computeranimatiestudio open, die zeer succesvol werd met Shrek. Disney had echter Pixar, wiens computeranimatiefilms altijd net een lat te hoog voor DreamWorks lagen.

Halverwege de jaren 2000 kwam DreamWorks in zwaar weer terecht, terwijl Disney met een nieuwe directie juist weer licht aan de horizon zag. DreamWorks had inmiddels zijn eigen platenlabel verkocht aan Universal en een gedeelte van de animatiestudio gesloten. Een aantal grote flops zoals Sinbad: Legends of the Seven Seas, The Island en War of the Worlds zorgden voor flinke financiële problemen binnen de studio. In 2004 werd de animatiestudio onder leiding van Katzenberg losgekoppeld van de filmstudio. De animatiestudio ging naar de beurs en hield zich redelijk staande met een aantal succesvolle films. De gewone studio had nog steeds moeite en besloot zich uiteindelijk in de etalage te zetten. In 2005 was het Paramount (eigendom van het enorme reclamebedrijf Viacom) dat DreamWorks opslokte.

DreamWorks werkte nu voor een baas. En een baas stelt eisen. De vrije creativiteit moest nu ruimte maken voor resultaat. Spielberg had hier moeite mee, maar DreamWorks bracht zijn films uit. Een aantal hits, zoals Dreamgirls, Transformers en Disturbia, hielden Paramount tevreden. Maar andere films deden het minder goed. De relatie verslechterde uiteindelijk en Spielberg begon zich niet meer op de juiste plek te vinden bij Paramount. In 2008 besloot DreamWorks een investeerder te zoeken om weer op eigen benen verder te kunnen gaan. Ze vonden in India de Reliance investeerdersgroep en kregen voldoende geld bij elkaar om zich uit te kopen bij Paramount. Eenmaal zelfstandig besloot Geffen het voor gezien te houden. Spielberg bleef alleen achter en ging op zoek naar een partnerstudio, die de films wilde distribueren. Als eerste ging Spielberg naar zijn oude vrienden van Universal, waar hij groot geworden was met films zoals Jaws, E.T. en Jurassic Park. Maar ook Universal was inmiddels in andere handen gekomen en de studio had financiële problemen. De deal was bijna rond, maar werd uiteindelijk niet gesloten.

Disney had inmiddels zelf zijn problemen met de filmstudio’s gehad. Zijn eigen animatiestudio kraakte en piepte. Nieuwe topman Robert Iger besloot een nieuwe koers te gaan varen en ook talent van buitenaf toe te laten bij Disney. Eén van zijn eerste daden was aan de aankoop van Pixar en deze te combineren met Walt Disney Animation. Maar de live-action studio’s Touchstone Pictures, Hollywood Pictures en Miramax Films zorgden nog voor kopzorgen. Hollywood Pictures werd (voorlopig) in de ijskast gezet en Miramax werd uiteindelijk verkocht. Het aantal films dat Touchstone Pictures uit ging brengen werd meer dan gehalveerd. Disney wist dat ze nieuw talent nodig hadden. Toen men hoorde dat DreamWorks op zoek was naar een partner, ging men in gesprek. Maar Spielberg wilde eerst met Universal praten. Toen die deal niet doorging, greep Iger zijn kans en sloot een deal met Spielberg. Op dat moment omarmde Disney DreamWorks. De twee rivalen werden compagnons. Een 30 films deal werd in 2009 gesloten. Disney investeerde miljoenen in DreamWorks.

De eerste film van DreamWorks onder de Touchstone Pictures-banner is I Am Number Four en draait binnenkort in de Nederlandse bioscoop. Andere films die dit jaar zullen verschijnen zijn Cowboys & Aliens, The Help, Fright Night, Real Steel en War Horse.

Walt Disney en DreamWorks, de twee laatste grote zelfstandige Hollywoodstudio’s. Concurrenten en partners. De toekomst zal uitwijzen hoe succesvol deze partnerschap zal zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s