Review: Pirates of the Caribbean: on stranger tides

En daar is hij weer. Met meer eyeliner dan ooit. Jack Sparrow. Of zoals hij het graag hoort Captain Jack Sparrow.  Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides. Het vierde deel van de serie staat op zich los van de vorige films. Uiteindelijk had de derde film (At World’s End) wel een afgesloten einde, toch bleef de deur op een kiertje staan. En gezien het feit dat deze piratenfilms behoorlijk wat geld in het laadje brachten, is het dan ook niet zo gek dat men ging bedenken wat er in de vierde films moest gaan gebeuren.

On Stranger Tides begint in London. Jack Sparrow probeert Gibbs te helpen ontsnappen, maar uiteindelijk gaat dat helemaal mis en wordt hij zelf voorgeleid voor de Engelse koning. En die wilt dat Jack voor hem op zoek gaat naar de Fountain of Youth (iets wat al aan het einde van At World’s End werd gehint). De koning stelt Jack voor aan zijn nieuwe reisleider en dit blijkt niemand anders dan Barbossa te zijn. Hoe kan het dat hij ineens voor de koning werkt? En waar komt die houten poot vandaan? Jack laat zich niet voor iemands karretje spannen, ontsnapt en komt er uiteindelijk achter dat iemand onder zijn naam mensen aan het ronselen is voor een expeditie. Al snel blijkt dat dit zijn ex Angelica (Penélope Cruz) is. Maar wacht eens even! Jack was toch homo? Terug naar het verhaal. Jack komt op het schip terecht van Angelica en dit blijkt the Queen Anne’s Revenge te zijn zijn van haar vader, Captain Blackbeard. Het blijkt dus dat we te maken hebben met drie partijen die op zoek zijn naar de Fountain of Youth: de Engelsen, de Spanjaarden (die je af en toe ziet) en Blackbeard met zijn kliek. Jack speelt zijn eigen spel zoals gewoonlijk, maar treft in Angelica een waardige tegenstander. Wat volgt is een op-zoek-naar-de-schat-tocht met een fijn Indiana Jones-gehalte. Het hoogtepunt is de aanval van de meerminnen. Ariel zal nooit meer hetzelfde zijn.

De vierde film heeft een aantal nieuwe figuren, maar wat vooral opvalt is dat er een hoop lieden van de oude crew verdwenen zijn. We weten dat Will tien jaar lang onder water zwemt en dat Elizabeth op die klif zit te wachten met haar kind. Maar waar is de rest toch? Het blijft lang onduidelijk en ik miste de humor waar bepaalde crewleden voor zorgden in de vorige films. Toch zorgen Jack en Angelica voor de romantische spanning en ze zijn volkomen aan elkaar gewaagd. Captain Barbossa heeft juist een grotere rol in deze film en deze wordt fantastisch gespeeld door Geoffrey Rush. De vierde film is eigenlijk zijn film. Ik vond Blackbeard minder indrukwekkend dat Davy Jones, al hoewel zijn schip fantantisch was. De minst interessante verhaallijn vond ik die van de meermin Syrena en de missionaris Philip. Ze hebben hun doel in het verhaal, maar echt uitgebreid wordt het niet en daardoor voelt het een beetje overbodig. De film zelf zit vol schitterende settings, mooie special effects en leuke plotwendingen. Ook de cameo van Judi Dench in het begin van de film is hilarisch. Ik zat hardop te lachen (sorry buren).

Er waren degene die zeiden dat een vierde film niet zou werken en dat zeker met de komst van een nieuwe regiseur (Rob Marshall van o.a. Chicago) het zeer de vraag was of deze film wel mee kon gaan in het succes van de vorige films. Ze hebben een klein beetje gelijk gekregen, maar vooral een hoop ongelijk. De film scoorde in de VS goed, maar niet zo enorm als Dead Men’s Chest of At World’s End deed. Máár daarentegen bleek de film overzees zo’n gi-gan-tische hit te zijn die menige records deed verbreken. Op dit moment staat deze film op nummer drie in de lijst van meest opbrengende film allertijden overzees (dat is dus wereldwijd zonder de Noordamerikaanse markt meegerekend). Alleen Avatar en Titanic brachten meer op en als we heel reëel zijn gaat deze film die ook niet meer inhalen. Maar zeker weten is dat On Stranger Tides binnenkort de top tien van meest opbrengde films aller tijden wereldwijd in gaat varen en de $ 1 miljard grens zal doorbreken. Daarmee schrijft Disney vijf (!) van die tien plaatsen in die lijst op zijn naam. En met deze getallen kan een vijfde deel bijna niet uitblijven. Oh, wat hoor ik… het script is al klaar.