Review: LEGO Pirates of the Caribbean

Wat krijg je als je twee van de leukste dingen met elkaar combineert? Nee, niet de nieuwste smaak ijs van Ben & Jerry’s, maar inderdaad: LEGO Pirates of the Caribbean! Nu had LEGO al verschillende spellen gemaakt gebaseerd op films, zoals Indiana Jones, Harry Potter en Star Wars, maar dit keer kan je dus alle vier de Pirates of the Caribbean films naspelen met LEGO-poppetjes! Zonder dat je hoeft te bouwen! Nou ja, fysiek dan want het gehele spel bestaat uit de wereldberoemde blokjes en dat betekent dat je tijdens het spel ook erg veel in elkaar moet bouwen.

Hoe ziet het spel eruit? Eigenlijk precies zoals de films, alleen dan van LEGO gemaakt. Er zitten behoorlijk wat filmfragmenten in, waarbij je rustig een aantal minuten achterover kan leunen en kan lachen om de parodie-achtige versie die de LEGO-poppetjes opvoeren van Pirates of the Caribbean. Maar in grote lijnen zijn het de films zoals we ze allemaal kennen uit de bioscoop. En natuurlijk moet er wel gespeeld worden. Tijdens het spel kan je met verschillende figuren spelen. Zo begin je met Will en Jack, maar naderhand kom je bijna iedereen wel tegen die ooit een glas rum gedronken heeft in één van de films. Iets meer dan 70 figuren! Via een knop kan je switchen tussen de personages en dat gaat zo het hele spel door. Let wel op dat je soms met een behoorlijke groep figuren rondloopt en bij mij ging dat switchen nog wel eens verkeerd en had ik af en toe geen idee meer wie ik was. Op bepaalde punten in het spel moeten er speciale acties gedaan worden en er wordt dan aangegeven met welk personage je moet spelen. Sommige figuren kunnen dan ook speciale handelingen toepassen. Zo heeft bijvoorbeeld Jack zijn kompas, kan Will met bijlen gooien, heeft Mr. Gibbs een hamer, en kunnen Anamaria en Elizabeth hoger springen dan de mannelijke figuren. Het spel is erg duidelijk in wat je moet doen zonder dat er erg veel wordt uitgelegd. Eigenlijk is het een kwestie van de juiste aanwijzingen volgen die er op je pad liggen. En dat heb je razend snel onder de knie.

LEGO Pirates of the Caribbean ziet er erg mooi uit. Het is leuk om te zien hoe alle details uit de films terug zijn gebracht in LEGO-vorm. Eigenlijk zit daar al het leukste deel van het spel. Ik moest vooral erg lachen om alle geluiden die de figuren maken. Er wordt totaal niet gesproken, maar het is een soort Japans gekreun met vooral veel Hey’s en Ha’s. En toch snap je precies wat er bedoeld wordt. Hoewel ik een grote fan ben van de soundtracks van de Piratesfilms, op sommige momenten kon het zo bombastisch zijn, terwijl je de LEGO-figuren in leven probeerde te houden dat het iets irriterend werkte.

Concluderend: LEGO Pirates of the Caribbean is een must have voor elke gamefan die graag elke Halloween als Jack Sparrow verkleed gaat en stiekem onder zijn bed nog een enorme doos met LEGO heeft staan. En voor wie dit niet is, ook zij zullen zeker genieten van de humor, het avontuur en de uitdaging die dit spel te bieden hebben. En wat zeker erg leuk is, is dat het niet bij één film is gebleven. Je kan alle vier de films achter elkaar door spelen. Dus vier films voor de prijs van één spel!

En nog een kleine opmerking. Dit is voor het eerst dat ik een dronken LEGO-poppetje heb rond zien rennen. Jack Sparrow is in LEGO-vorm precies zoals in de film. Zijn houding, zijn manier dan rennen. Het had niet beter gekund.

One thought on “Review: LEGO Pirates of the Caribbean