Disney’s California Facelift

Op 1 februari 2001 opende Disney’s California Adventure haar poorten voor het publiek. Het park is het zusterpark van het originele Disneyland in Anaheim, Californië. Al snel werd duidelijk dat de critici en het publiek het park maar niets gevonden. Actie was nodig en met de komst van de nieuwe topman bij Disney in 2005 gebeurde er iets wat nog nooit had plaatsgevonden: een make-over van een compleet Disneypark. Maar hoe kon het toch zo misgaan? Even een korte blik op de geschiedenis van dit geplaagde park.

Het idee om dit park te bouwen ontstond in de jaren ’90. Voormalig topman Michael Eisner had de Disney Decade aangekondigd en een onderdeel daarvan was het omtoveren van de vier resorts van Disney tot meerdaagse bestemmingen. Walt Disney World in Florida was dat inmiddels al en diende als voorbeeld. Het resort in Florida telde toen drie parken en drie waterparken waardoor gasten een langer verblijf boekten. En dat is natuurlijk goed voor de omzet. De imagineers van Disney gingen aan de slag om bij de bestaande Disneyland parken in Anaheim, Tokyo en Parijs een tweede park te plannen. In Californië bestonden ooit plannen om een westkust versie van het EPCOT park uit Florida te maken. Maar zoals vaker gebeurd bij Disney; de plannen kwamen niet verder dan de tekentafel en in de -o zo volle- koelkast gezet. Ook plannen voor een oceaanpark redde het niet. Toen men besloot toch een tweede park te bouwen, werden enkele oude ideeën gerecycled en uiteindelijk had men een nieuw concept voor het tweede park: Californië. In één park het beste dat Californië te bieden had naast the Happiest Place on Earth: Disneyland.

Het concept klonk op papier wellicht goed. De ingang bestond uit enorme letters die de naam California vormden, met daarachter twee enorme mozaïekmuren. Het idee was dat je een ansichtkaart van Californië in zou lopen. Allereerst was daar dan een winkelstraat met een mini Golden Gate Bridge, waar de beroemde monorail van Disneyland overreed. Daarna waren er de themalanden als Hollywood Pictures Backlot, Paradise Pier, Pacific Wharf, Gondor Flats en Grizzly Peak. Het park was modern en flashy en vooral op volwassen gericht. Er was zelfs een wijnboerderij! Maar na de opening trokken al snel donkere wolken samen boven het park. Het publiek liet het park links liggen om massaal naar Disneyland te blijven gaan. Slechts één enkel uurtje per dag ging men naar de buren om een alcoholisch drankje te scoren (dat immers niet verkrijgbaar is in Disneyland). Ook het gebrek aan kindvriendelijke attracties en Disney-figuren gaf het publiek niet het Disney-gevoel. Er moest dus ingegrepen worden. Er werd snel een land bijgebouwd met kinderattracties: “A Bug’s Land”.  Het is gebaseerd op de Pixarfilm “A Bug’s Life” maar was slechts een schrale troost en zorgde niet voor die extra bezoekers. Ook de komst van de enorm populaire attractie uit Florida, The Twilight Zone Tower of Terror, zorgde niet voor het gewenste resultaat. Het park bleef een probleem.

Robert Iger’s komst als nieuwe topman van Disney bracht daar verandering in. Hij zag het probleem van het park in en samen met de betrokken mensen van de Parks and Resorts afdeling van het Disney concern werd besloten een eenmalige facelift te geven aan het park. Alle zere plekken zouden zo verbouwd worden dat men wél naar het park wilde komen. Allereerst begon men bij de Paradise Pier, die zijn cheesy hedendaagse Santa Monica-look moest inleveren voor een klassieke Victoriaanse seesight-look. Het enorme reuzenrad werd voorzien van een gigantisch klassiek jaren ’30 Mickey Mouse-gezicht. Er kwam een compleet nieuwe interactieve attractie genaamd Toy Story Midway Mania. The Little Mermaid kreeg een enorme darkride in de stijl van The Haunted Mansion en Pirates of the Caribbean. En ook andere kleine attracties rond de pier en het meer kregen een facelift. De kers op de taart bij Paradise Pier was de avondshow die in het meer gebouwd was. World of Color was een gigantisch succes en een instant classic met meer dan duizend fonteinen, diverse waterschermen met daarop projecties en een compleet nieuwe soundtrack. Dit is Disney op z’n best.

Ook de ingang werd compleet overhoop gehaald. En het is dus de eerste keer in de geschiedenis van Disney dat men zo uitgebreid te werk ging dat zelfs de ingang tijdelijk verplaatst moest worden. In plaats van de moderne look, werd de ingang een straat die Walt Disney bewandeld zou kunnen hebben toen hij voor het eerst in Hollywood arriveerde, genaamd Buena Vista Street. Compleet met een replica van het Carthay Circle Theatre, één van de legendarische theaters in Hollywood waar Snow White and the Seven Dwarfs in 1937 in première ging. Een standbeeld van Walt en Mickey, beide met reiskoffers, siert het centrale plein van het park. Disney bouwde een aantal van de Red Car Trolleys, de iconische rode trams die in de jaren ’20 door Los Angeles reden, om deze een extra touch te geven aan het park. De Hollywood Pictures Backlot kreeg een mini facelift en de moderne touches werden verwijderd. Het land werd omgedoopt in Hollywoodland.

De echte klapper is de bouw van het compleet nieuwe land “Cars Land”. Heel Radiator Springs is nagebouwd. En zo gedetailleerd dat men zelfs Cars 2 ervoor heeft aangepast zodat het themaland en de film overeen komen. Cars Land heeft slechts drie attractie, maar dat is voorlopig voldoende. Vooral Radiator Springs Racers, waar men in een auto eerst een darkride maakt om vervolgens tegen elkaar te racen, is een hit waarbij de gemiddelde wachttijd vier uur is!

15 juni 2012 was het moment dat men klaar was. Vijf jaar lang heeft men gebouwd en verbouwd. Disney heeft ruim 1,5 miljard dollar uitgetrokken om van het park een waardig zusterpark van het originele Disneyland te maken. Is het gelukt? Ja! De critici spreken van een geslaagd project waarbij Disney California Adventure in een volwaardig Disneypark is veranderd, met een schitterende gedetailleerde themalanden, met achtergrondverhalen en spectaculaire attracties. Maar wat nog belangrijker is dat de bezoekers eindelijk massaal naar het park stromen. Sinds de herlancering van het park zijn er dagen dat er in Disney California Adventure meer bezoekers zijn dan in Disneyland. En dat is voor het eerst in de geschiedenis!

Disney heeft laten zien dat zij ondanks de wankele economie toch blijft investeren. Californië is slechts één voorbeeld. In de afgelopen jaren heeft Disney twee nieuwe cruiseschepen laten bouwen, diverse nieuwe hotels ingewijd en zelfs een compleet nieuw resort in China is onderweg. Maar ook in Hong Kong Disneyland wordt er flink verbouwd. Dit park, dat ook te maken heeft met fouten uit het verleden en veel te klein gebouwd is, krijgt op dit moment een uitbreiding van wel drie landen waardoor het park met zo’n eenderde groeit! Het is nu alleen nog wachten tot men zin oog laat vallen op de Walt Disney Studios in Parijs, het enige park dat om uitbreiding staat te springen. Het is nu nog wachten tot Disney zijn oog op dat tweede park in Parijs laten vallen en inziet dat hier ook ingegrepen moet worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s