Walt Disney Classics nr. 2: Pinocchio

Na het succes van Snow White and the Seven Dwarfs was er voldoende geld voor nieuwe projecten in de Disney Studio. Het moraal was hoog en Walt Disney had net een gloednieuwe studio in gebruik genomen. Maar aan al het goede leek een einde te komen toen oorlog dreigde aan de andere kant van de wereld.

Pinocchio 1

In april 1937 wist Walt de rechten van het boek “Bambi, A Life in the Woods” van Felix Salten over te nemen van MGM. Deze studio was sinds 1933 bezig het boek te verfilmen, maar gaven uiteindelijk de strijd op toen men niet de juiste manier vond om het verhaal geloofwaardig op film over te brengen. In september 1937 werd het Italiaanse kinderboek “The Adventures van Pinocchio” van Carlo Collodi onder de aandacht gebracht van Walt en hij kocht de filmrechten direct. Bambi zou de tweede film worden van de studio en Pinocchio de derde. Maar al snel bleek dat er veel problemen ontstonden tijdens de productie van Bambi, waardoor Pinocchio naar voren werd geschoven om Snow White op te volgen als avondvullende film.

Ook bij de productie van Pinocchio liep men tegen verschillende problemen aan. Anders dan het korte sprookje van Snow White, was Pinocchio een complex verhaal met een zwaar moraal. Het boek bestond bovendien meer uit losse hoofdstukken die per keer in een tijdschrift waren gepubliceerd. Pas naderhand werd het boek in zijn geheel uitgebracht. Er moest dus veel gesleuteld worden om er een doorlopend verhaal voor een film van te maken. Ook was de hoofdpersoon uit het boek een donker en onvriendelijk figuur, niet zoals de personages die men gewend was van Disney.

Bij de eerste schetsen van Pinocchio maakten de tekenaars van hem een langwerpige en hoekige marionet zoals beschreven in het boek. Walt vond de tekeningen helemaal niets en stuurde ze telkens terug. Pas toen animator Milt Kahl Pinocchio als jongen schetste, zag hij de figuur die hij zocht. Bij dit figuur leken alleen zijn ledematen en zijn neus op dat van een marionet. Andere figuren kregen ook een make-over ten opzichte van het verhaal. Zo werd de rol van de krekel, die in het boek slechts één keer voorkomt en door Pinocchio met een hamer gedood wordt, flink vergroot en verandert hij in het geweten van de pop. Ook krijgt hij de naam Jiminy Cricket. De klus om Jiminy Cricket te tekenen gaf Walt aan Ward Kimball, nadat hij twee uitgebreide getekende scenes van hem uit Snow White had geschrapt en de tekenaar bijna de studio wilde verlaten. Kimball kwam uiteindelijk met een figuur tevoorschijn dat meer leek op een ei met benen dan een krekel. Alleen uit de naam kon men dit nog halen. Gepetto werd geheel gevormd naar het uiterlijk van de acteur die zijn stem had ingesproken: Christian Rub.

Pinocchio 2

Toen men begon aan de productie van Pinocchio lag het niveau van de animatie van de studio op een veel hoger niveau dan ten tijde van de start van Snow White. Hierdoor konden alle trucs die men geleerd had uit de kast gehaald worden. Dit was de eerste film waarbij voor het eerst modellen werden gebruikt voor de tekeningen, iets dat tot de dag van vandaag nog steeds gebeurd bij Disney. Ook werden de vele klokken en houten speelgoedstukken uit Gepetto’s winkel allemaal in het echt gemaakt, zodat men kon zien hoe het precies werkte en het zo kon natekenen. Hierdoor is de art direction zeer gedetailleerd. De achtergronden zijn vol en hebben bijna een rol op zich, doordat deze in vele gevallen ook continu in beweging was. En ook de special effects in de film zijn van hoog niveau. Zeker de waterscènes worden gezien als de beste in zijn soort. Het geluid dat werd gecreëerd voor de magische toverstaf van de Blue Fairy is toonaangevend geworden voor het geluid van magie in films en op de tv. Namelijk, nog nooit eerder was magie “hoorbaar” in een film. Dit alles zorgt ervoor dat de film nog steeds hoog aangeprezen wordt door critici. Maar het zorgde ook voor een enorm hoog budget, ruim 2,2 miljoen dollar.

Na zijn première in het – inmiddels ook al afgebroken – Center Theatre in New York op 3 februari 1940 ontving de film uitstekende kritieken van de pers. De New York Times schreef: “Pinocchio is here at last, is every bit as fine as we had prayed it would be—if not finer—and that it is as gay and clever and delightful a fantasy as any well-behaved youngster or jaded oldster could hope to see.” En Time Magazine meldde: “In craftsmanship and delicacy of drawing and coloring, in the articulation of its dozens of characters, in the greater variety and depth of its photographic effects, it tops the high standard Snow White set. The charm, humor and loving care with which it treats its inanimate characters puts it in a class by itself.” Tijdens de uitreiking van de Academy Awards dat jaar, ontving de film een Oscar voor Best Original Score en Best Original Song (When You Wish Upon A Star). Dit lied groeide door de jaren heen uit tot het lijflied van de Walt Disney Company en is tot de dag van vandaag te horen tijdens de aankondiging van elke Disney film.

Pinocchio 3

Maar ondanks de positieve kritieken werd de film in de eerste instantie niet het commerciële succes dat Walt verwachtte. Het hoge budget van de film werd niet terug verdiend en de studio moest het jaar met verlies sluiten. De voornaamste reden voor het verlies was het wegvallen van de Europese en Aziatische markt door de oorlog die daar woedde. Pinocchio werd tijdens zijn release slechts in twee andere talen uitgebracht: in het Spaans en Portugees. Pas nadat de film in 1945 opnieuw werd uitgebracht leverde hij winst op.

Pinocchio. De film die zeker gerekend moet worden tot één van de meesterwerken van de studio van Walt Disney. In verschillende lijsten pronkt de film zelfs op nummer 1 als beste animatiefilm aller tijden. Op Rottentomatoes.com krijgt de film een 100% score, een zeldzaam fenomeen voor een animatiefilm. De film is tijdloos gebleken en in de personages uit de film worden tot de dag vandaag nog steeds gebruikt door Disney. Zo blijkt maar dat je met een valse start, toch nog kan winnen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s