Walt Disney Classics nr. 5: Bambi

Met de release van Bambi in 1942 kwam er een einde aan de periode die tegenwoordig de “Golden Age of Animation” wordt genoemd en die begon met de release van Snow White and the Seven Dwarfs in 1937. Walt Disney liet in die zeven jaar zien dat animatie een nieuwe vorm van avondvullende films was en legde bij elke film de lat weer hoger. Niet elke film was in de eerste instantie even succesvol, maar het zijn stuk voor stuk films die tot op de dag van vandaag nog regelmatig bekeken worden door het grote publiek.

Bambi 1

In 1936 werd Bambi in productie genomen bij de Disney Studio, nadat Walt door Sidney Franklin van MGM op het boek ‘Bambi’ van Felix Salten was gewezen. Franklin was zelf een aantal jaren bezig geweest om het verhaal in een script om te zetten, maar zag uiteindelijk in dat een film met echte dieren gewoon niet gemaakt kon worden. Het verhaal leende zich eerder voor animatie. En wie kon dit in Hollywood het beste? Walt Disney en zijn artiesten. Walt zag meteen in dat het verhaal over het jonge hertje zich uitstekend leende voor een film en kocht de filmrechten van MGM. En zo begon de productie, de zes lange jaren zou duren.

De artiesten binnen de studio liepen tegen het probleem aan dat ze niet goed wisten hoe ze de dieren uit het verhaal moesten animeren. Walt wilde dat de dieren realistisch zouden worden overgebracht en niet als cartoons, zoals bijvoorbeeld bij Dumbo wel het geval was. Maar de bosdieren uit bijvoorbeeld Snow White and the Seven Dwarfs leken meer op meelzaken dan herten. Men moest dus opnieuw op tekenles. In de studio werden tientallen bosdieren gehouden die door de artiesten nagetekend werden. Ook kregen de artiesten les in anatomie van dieren, zodat de bewegingen zo realistisch mogelijk zouden zijn. Toch moesten de dieren enige menselijke uitstraling krijgen. Zo werden de gezichtsuitdrukkingen van kleuters overgenomen op de jonge bosdieren en ontstonden de figuren uit de film zoals we ze nu kennen.

Bambi 2

Walt stuurde een groep fotografen naar Maine om daar de bossen vast te leggen. Met de foto’s gingen de achtergrondartiesten aan de slag, maar ze konden niet de juiste stijl vinden die Walt zocht voor de film. De vele bomen en gedetailleerde achtergronden deden eerder de figuren uit de film verdwijnen in dit alles. In die tijd werkte er een Chinese artiest, Tyrus Wong, in de studio op de “In Between”- afdeling. Toen hij vernam dat men moeite had met het bepalen van welke richting men met de achtergronden op moest, liet hij een aantal schetsen zien die hij in zijn vrije tijd maakte. Het waren gestileerde achtergronden van waterverf met Chinese invloeden. Men zag meteen in dat dit de stijl was die zij zochten. En zo ontstonden de dromerige en gestileerde achtergronden van Bambi.

Voor de film werden ook diverse nieuwe technieken ontwikkeld. Men maakte veel gebruik van de MultiPlane Camera om diepte in de film te creëren. Maar ook effecten als regen en sneeuw werden verfijnd. Zo gebruikte men voor sneeuw slow motion beelden van cornflakes, die wit geverfd werden. Muziek was een ander belangrijk element van de film. Bambi bevat minder dan 1.000 woorden aan dialoog. En veel van de emotie komt dan ook uit het acteerwerk van de figuren, ondersteund door de filmmuziek van Edward Plumb en die liedjes van Frank Churchill. Voor het eerst werden de liedjes niet gezongen door de figuren in de film, maar kwam van buiten het beeld. De muziek van de jagers bestaat slechts uit drie tonen en zal dertig jaar later ter inspiratie dienen voor de filmmuziek van Jaws. De film ontving uiteindelijk drie Academy Award nominaties voor geluid en muziek.

Bambi 3

Tijdens de lange productieperiode van Bambi, maakte de studio hoogte- en dieptepunten mee. Het succes van Snow White and the Seven Dwarfs werd langzaam overschaduwd door de oorlog die in grote delen van de wereld woedde. Het verlies dat Pinocchio en Fantasia hadden geleden, dwong Walt er toe opnieuw geld te lenen bij de Bank of America zodat Bambi afgemaakt kon worden. Met veel enthousiasme en overtuigingskracht kreeg hij de bankiers zover om te investeren in zijn film, net zoals hij ook bij Snow White and the Seven Dwarfs voor elkaar had gekregen. De staking in 1941 had gelukkig geen grote invloed op Bambi, zoals wel bij Dumbo het geval was. Na het bombardement op Pearl Harbor werden de Verenigde Staten in de oorlog betrokken en dit leidde ertoe dat de Disney Studio door het leger in gebruik werd genomen. Toen Bambi uiteindelijk klaar was, was de oorlog pas halverwege.

Anders dan bij de vorige vier films van Disney, ging Bambi in Londen in première. Waarna vier dagen later in New York de Amerikaanse première plaatsvond. De kritieken waren echter zeer gemixt toen de film uit kwam. De New York Times schreef: “In the search for perfection, Mr. Disney has come perilously close to tossing away his whole world of cartoon fantasy.” De naturalistische uitstraling van de film was niet waar het publiek ten tijde van de oorlog behoefte aan had. Ook kwam er veel kritiek van de jagers in Amerika, die de film als een belediging beschouwden. Maar er kwam ook kritiek van dichterbij huis. Walt’s dochter Diane vond het vreselijk dat Bambi’s moeder moest sterven. Toen Walt haar uitlegde dat het zo in het boek gebeurde, stelde zij dat hij dat had kunnen veranderen. Net zoals hij het sprookje van Snow White en het verhaal van Pinocchio had veranderd. De film leed net als Pinocchio en Fantasia verlies tijdens zijn eerste release. Al was het verlies van Bambi bescheiden vergeleken met de andere twee films. Naderhand kwam de echte waardering voor de film en begon hij uiteindelijk winst te maken.

Bambi. De film die ter inspiratie diende voor The Lion King. De film die in zoverre perfect is, dat hij nog steeds als voorbeeld geldt voor vele andere animatiefilms. De scène waarin Bambi beseft dat zijn moeder dood is, geldt als één van de emotioneelste scènes uit de Disney Studio. Maar gek genoeg is het door deze scène dat de film door Time Magazine in de top 25 Horror Movies werd opgenomen. Dat Bambi en zijn moeder onvergetelijk zijn, blijkt wel uit het feit dat zij in vijf andere Walt Disney Classics een cameo hebben. Met Bambi kwam er een einde aan een tijdperk voor de Disney Studio. Het zou acht jaar duren voordat er weer een avondvullende animatiefilm bestaande uit één verhaal zou verschijnen uit de Disney Studio. En dit was de film over het meisje met een glazen muiltje.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s