Walt Disney Classics nr. 12: Cinderella

In 1950 verscheen er eindelijk weer een avondvullende animatiefilm van Walt Disney bestaande uit één verhaal. De package films hadden acht jaar lang de studio geholpen het hoofd boven water te houden, maar het publiek schreeuwde om een film in de traditie van Snow White and the Seven Dwarfs. Walt koos daarom opnieuw voor een sprookje. Dit keer werd het een verhaal dat zijn eigen verhaal had kunnen zijn. Het sprookje van een persoon die helemaal niets had en uiteindelijk alles kreeg. De film ging over Cinderella.

Cinderella 1

Het was niet de eerste keer dat Walt het verhaal van Cinderella zou gebruiken in één van zijn films. In 1922 werd het verhaal ook gebruikt in één van zijn Laugh-O-Grams, de korte zwart-wit animatiefilms die Walt maakte. Het verhaal kreeg hier een (destijds) moderne twist. Walt wilde in 1933 opnieuw het verhaal gebruiken voor één van zijn Silly Symphonies, maar de studio was toen bezig met Snow White and the Seven Dwarfs. Veel van de grappen kwamen overeen en om herhaling te voorkomen, werd Cinderella voorlopig stilgelegd. Na het succes van Snow White and the Seven Dwarfs werd in 1940 opnieuw begonnen met een storyboard voor Cinderella te maken. Echter, een jaar later zorgde de Tweede Wereldoorlog ervoor dat het project opnieuw stil werd gelegd en het zou jaren duren voordat men weer aan Cinderella zou gaan werken. Tijdens en na de oorlog maakte de studio de package films, die voldoende geld opleverden om de studio open te houden. Maar het waren geen echte grote successen en de studio had inmiddels een schuld van $4 miljoen. Broer Roy opperde zelfs in die tijd om de studio te verkopen, maar Walt wilde hier niets van weten. De studio had een succesfilm nodig. En in 1948 werd besloten dat Cinderella deze film moest worden.

Cinderella 2

De oude storyboards uit het verleden werden opnieuw tevoorschijn gehaald en men begon met het maken van een script voor de film. Oorspronkelijk zouden alle dieren spreken in de film, maar er werd besloten om dit te beperken tot alleen de muizen. Ook zouden Cinderella en de prins tijdens de “This is Love“-scène dansen op een wolk, maar dit werd geschrapt. Deze scène werd later wel gebruikt in Sleeping Beauty. Voor het eerst zou de animatie alleen door Disney’s Nine Old Men gedaan worden. Deze animatoren zouden later bepaald zijn voor de stijl van animatie die wij nu nog steeds kennen uit de studio. Walt besloot dat 90% van de scènes eerst door echte acteurs gespeeld zouden worden en daarna nagetekend zouden worden. Een techniek die eerder ook al in Snow White and the Seven Dwarfs en andere films gebruikt was, maar nog nooit in zo’n grote mate. De filmmuziek werd in de studio gemaakt, maar voor de liedjes besloot Walt dit keer om buiten de studio te kijken. Hij kwam uiteindelijk terecht bij het destijds beroemde Tin Pan Alley, een groep muzikanten en producenten die in die tijd voor alle hits zorgden in Amerika. Walt vroeg hen een hit voor hem te maken en ze kwamen met een demo van “A Dream Is A Wish Your Heart Makes“. Walt vond het nummer meteen geweldig en besloot hen de rest van de nummers voor de film te laten schrijven. Niet alleen vond het het nummer geweldig, ook vond hij de stem die het nummer zong ideaal voor de stem van Cinderella. En zo werd Ilene Woods gekozen voor de stem van de hoofdpersonage. Na twee jaar productie en zes maanden animatie was de film klaar.

Cinderella 3

Op 15 februari 1950 ging Cinderella eindelijk in première in de Verenigde Staten. En de film werd de hit waarop de studio gehoopt had! Niet alleen werd de film door de pers algemeen geprezen, ook het publiek ging massaal naar de film. En bleef teruggaan. De film was dé hit van 1950. Met een budget van $3 miljoen had de film uiteindelijk een opbrengst van $88 miljoen! En niet alleen de film leverde flink wat geld op, ook de merchandise ging als warme broodjes over de toonbank. De soundtrack van de film was een enorm succes en de muziekrechten waren voor het eerst in handen van de studio zelf. Met deze opbrengsten kon de studio aan diverse nieuwe producties beginnen. Maar ook besloot de studio een eigen distributiebedrijf, Buena Vista Distribution, op te richten, zodat men voortaan zowel de productie als distributie van alle films -en dus alle opbrengsten- in handen had. Voorheen bracht RKO Pictures de films uit voor de Disney Studio. Cinderella verdiende drie Academy Awards nominaties, voor Best Sound, Original Score en Best Song (Bibbidi-Bobbidi-Boo). In 1951 won de film tijdens de eerste editie van het Berlin Film Festival een Gouden Beer.

Cinderella. Eén van Disney’s meest succesvolste en bekendste films. Als deze film geen hit was geweest, dan had de studio waarschijnlijk vandaag niet meer bestaan. Maar de film wás een hit en tot de dag van vandaag wordt de film nog dagelijks gezien. In 2008 kwam het American Film Institute met een top 10 van beste animatiefilms aller tijden. Cinderella staat op nummer 9. Walt zei ooit dat de transformatiescène van Cinderella zijn favoriete scene was. Cinderella is ook in alle Disneyparken wereldwijd terug te vinden. De Magic Kingom in Walt Disney World en Tokyo Disneyland hebben zelfs het paleis uit de film als centerpiece in hun park. In 2015 zal er een live-action remake in de bioscoop verschijnen van de film, met Lily James, Cate Blanchett en Helena Bonham Carter in de hoofdrol. Cinderella, de film die na de donkere na-oorlogse jaren voor een periode van succes voor de studio zou zorgen.

Advertenties

One thought on “Walt Disney Classics nr. 12: Cinderella

  1. De tekenfilm van Walt Disney uit 1950 over Assepoester (Cinderella) is bij mij altijd erg populair geweest. Ik houdt juist erg veel van haar omdat Assepoester een goedaardige en bloedmooie jongedame is (zelfs in haar werk-kleding is ze nog een schoonheid) door haar tegenslagen en vernederingen is ze ook veel symphatieker en krijgt ze hulp van bekende en onverwachte bondgenoten om naar het bal af te reizen.
    De prins is wel er knap en stoer maar hij lijkt niet een echte persoonlijkheid te bezitten, gelijk als in Sneeuwwitje uit 1937 (zij kreeg toen ook een soort van Assepoester-rol toebedeeld van haar, eveneens, boze stiefmoeder) en de stiefzusjes vinden zichzelf knap maar ze blijken gewoon lelijk en kunnen relalief weinig beginnen bij hun omgeving. Wie weet was de tekenfilm ook iets spannender geweest als de stiefmoeder, Ms. Tremaine, bijvoorbeeld haar stiefdochter had laten ontvoeren door een omgekochte boef die Assepoester hierna geboeid en gekneveld had opgesloten in een donkere kelder waarna of de muizen, de hond Bruno of de prins haar gingen redden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s