Walt Disney Classics nr. 28: The Little Mermaid

De stem van een zeemeermin wist in 1989 het grote publiek weer massaal naar de bioscoop te lokken. Het was de start van de beroemde Disney Renaissance, de periode waarin de animatiestudio een aantal zeer succesvolle animatiefilms uit zou brengen. En het was opnieuw een sprookje dat het succes bracht voor de animatiestudio. Het sprookje was natuurlijk The Little Mermaid.TheLittleMermaid1Walt Disney had na het succes van Snow White and the Seven Dwarfs in 1937 al het idee gehad om het beroemde sprookje van Hans Christian Andersen te verfilmen. Samen met Samuel Goldwyn had Walt ideeën om een biografische film te maken over de beroemde sprookjesverteller, waarbij de sprookjes in animatievorm verteld zouden worden. Onder andere de sprookjes van de kleine zeemeermin en de sneeuwkoningin (dat later omgetoverd zou worden in de film Frozen) zouden te zien zijn. De samenwerking ging echter niet door en uiteindelijk bracht Samuel Goldwyn alleen een live action film uit in 1952. Walt koos ervoor om andere sprookjes te verfilmen, zoals Cinderella en Sleeping Beauty. Nadat de laatste slechts matig ontvangen werd, was dit voorlopig de laatste keer dat de animatiestudio een sprookje zou verwerken tot film. TheLittleMermaid6Pas na de komst van een nieuw management in de jaren ’80 werd er weer gesproken over het verfilmen van een sprookje. Ron Clements kwam het verhaal van de Kleine Zeemeermin in een boekenzaak tegen en samen met John Musker presenteerde hij het idee tijdens een Gong Show aan het hoofd van de studio, Jeffrey Katzenberg. Eerder had het duo al The Great Mouse Detective gemaakt. In de eerste instantie werd het idee afgewezen, omdat Disney in 1984 net de live action film Splash had uitgebracht. Maar na een nacht erover nagedacht te hebben, kwam Katzenberg erop terug. En de productie van The Little Mermaid kon beginnen. TheLittleMermaid4Nadat Who Framed Roger Rabbit? en Oliver & Company waren afgerond, kon de studio pas echt met volle kracht aan de film werken. Er kwamen grote veranderingen in het project toen in 1987 songwriter Howard Ashman op aanraden van de beroemde platenbaas David Geffen werd ingehuurd. Katzenberg wilde weer terugkeren naar het musical format dat de animatiestudio voorheen gebruikte. Ashman stelde voor de film in de stijl van de Broadway musicals te maken. Samen met componist Alan Menken zorgde hij voor de muziek en teksten. Ook stelde hij enkele veranderingen in het verhaal voor. Zo werd Sebastian de krab veranderd van een Britse butler in een Jamaicaanse Rastafari. Ook was hij verantwoordelijk voor het uiterlijk van de zeeheks Ursula, die op zijn aanraden werd gebaseerd op de beroemde dragqueen Divine. TheLittleMermaid5

The Little Mermaid kreeg een groter budget dan voorgaande films. Ook kon men gebruik maken van de tweede animatiestudio die in het filmpark Disney/MGM-Studios in Walt Disney World was gebouwd. De nieuwe generatie tekenaars van de animatiestudio gebruikten voor The Little Mermaid de meeste special effects sinds Fantasia in 1940. Vooral de storm-scène duurde maanden om te animeren. Er werd op grotere schaal gebruik gemaakt van computeranimatie. De animatiestudio schakelde ook (gedeeltelijk) over op het Computer Animation Production System oftewel CAPS. Dit digitale systeem zorgde voor een nieuwe werkwijze van het aanbrengen van de inktlijnen en het inverven. Hiermee kwam het oude xerografie komen te vervallen en kon men voortaan gekleurde randlijnen maken. Net zoals in de beginjaren gebruikelijk was bij de eerste animatiefilms waarbij de inktlijnen nog handmatig werden getekend. Dit zorgde voor warmere tekeningen die zo kenmerkend zouden zijn voor de Disney Renaissance. TheLittleMermaid3

Op 17 november 1989 ging The Little Mermaid in première op het net nieuw gebouwde Pleasure Island van Walt Disney World in Florida. Jeffrey Katzenberg had de medewerkers van tevoren gewaarschuwd niet teveel te verwachten van de film, aangezien het “een meisjesfilm” was. Maar de film werd met fantastische reviews ontvangen. En ook het publiek trok massaal naar de bioscopen waardoor The Little Mermaid de meeste succesvolle animatiefilm voor Disney werd. Het was de eerste ware hit voor Disney sinds The Jungle Book uit 1967. The Little Mermaid ontving drie Oscar nominaties, waarvan het er uiteindelijk twee wist te winnen. Het nummer “Under the Sea” werd bekroond, net als de score. Een ander iconisch nummer uit de film, “Part of Your World” was bijna geschrapt door Katzenberg. Pas na veel protest van Ashman en tekenaar Glen Keane en een test met publiek stemde Katzenberg in het lied toch in de film te laten. TheLittleMermaid2The Little Mermaid. De start van de Disney Renaissance. Na deze film zou de Disney jarenlang de standaard zijn voor animatiefilms, het genre waar begin jaren ’80 juist nog terrein verloren was. Tot op de dag van vandaag is The Little Mermaid terug te vinden in de verschillende takken van Disney. Het succes van de films zorgde voor twee vervolgen, The Little Mermaid II: Return to the Sea en The Little Mermaid: Ariel’s Beginning. Ook volgde een televisieserie op de Disney Channel. In 2007 opende er zelfs een musicalversie van de film op Broadway. Ariël en haar vrienden zijn ook dagelijks terug te vinden in één van de Disneyparken. In de Amerikaanse parken werden de afgelopen jaren attracties geopend, waarbij bezoekers meegenomen worden “Under the Sea”.

Het was de kleine zeemeermin die het voor elkaar kreeg: Disney was hip en telde weer mee! En de studio was klaar om de wereld te veroveren.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s