Walt Disney Classics nr. 29: The Rescuers Down Under

Na het succes van The Little Mermaid telde Disney weer mee in Hollywood. In de animatiestudio waren diverse projecten in behandeling en de nieuwe werkwijze begon zijn vruchten af te werpen. De eerstvolgende film die de studio uit zou brengen was een vervolg op het grote succes uit de jaren ’70, The Rescuers. Disney besloot Bernard en Bianca op avontuur te sturen naar Australië in The Rescuers Down Under. In Nederland zou deze film worden uitgebracht als De Reddertjes in Kangoeroeland.

RescuersDownUnder1

In 1986 besloot Disney een vervolg op The Rescuers te maken. Het was de eerste keer dat de studio een vervolg zou maken op één van de classics. In die periode was er in de VS een fascinatie met Australië (Crocodile Dundee was hier de aanleiding van) en men besloot daarom het dappere muizen duo naar de andere kant van de wereld te sturen. Animator Mike Gabriel, die net klaar was met Oliver & Company, werd gevraagd om de regie op zich te nemen, terwijl Thomas Schumacher van buiten werd aangetrokken als producent. In de eerste instantie werd geopperd om de hoofdpersoon van de film, het jongetje Cody, een Aboriginals achtergrond te geven. Maar uiteindelijk werd gekozen voor een “veilig” blond jongetje. Naarmate de film vorderde, besloot men geen liedjes in de film te stoppen omdat dit het tempo uit de film haalde. Hiermee werd The Rescuers Down Under de tweede film, na The Black Cauldron, zonder liedjes.

De film moest de schoonheid van de Australische natuur weergeven. Aangezien men in de jaren ’80 men steeds bewuster werd van de kwetsbaarheid van de natuur, moest de film een boodschap uitdragen. Hiermee volgde de film in de voetstappen van Bambi, die in de jaren ’40 ook zo’n boodschap had. Een groep animatoren trok dagenlang door de afgelegen Australische Outback om locaties te schetsen voor in de film. Zo werden onder andere Ayers Rock, Katherine Gorge en Kakadu National Park bezocht. Animator Glen Keane kreeg de taak om de arend Marahute te ontwerpen. Het tekenen van de vogel kostte zoveel tijd, dat Marahute uiteindelijk alleen aan het begin en aan het einde in de film te zien is. Voor de tweede keer werd ook de hulp van de animatiestudio in de Disney/MGM Studio in Walt Disney World ingeschakeld om de film op tijd af te krijgen. Tijdens de productie van The Rescuers Down Under werd voor het eerst volledig gebruik gemaakt van het CAPS-systeem (Computer Animation Production System) waarin de schetsen van de tekenaars in de computer worden ingebracht, waarna zij digitaal van inktlijnen en kleuren worden voorzien. Hierna konden diverse special effects of CGI worden toegevoegd. Dit systeem zorgde ervoor dat de tekeningen de warmte terugkreeg die de oude films van vroeger had voordat men overschakelde op de xerografie.

Bob Newhart en Eva Gabor keerden terug om de stemmen van Bernard en Miss Bianca in te spreken. Echter, Jim Jordan, die de stem van de albatros Orville had ingesproken in The Rescuers, was inmiddels overleden. Op aanraden van Roy Disney Jr. werd besloten John Candy in te huren voor de stem van Wilbur, de broer van Orville. Dit was een knipoog naar de gebroeder Wright, die ooit het eerste vliegtuig maakten.

Op 16 november 1990 verscheen The Rescuers Down Under in de bioscoop. Om de film een extra boost te geven werd er een short met Mickey Mouse gemaakt, genaamd The Prince and the Pauper, die voorafgaand de film vertoond werd. Het was de tweede keer sinds 1950 dat Mickey Mouse weer terug op het witte doek te zien was. The Rescuers Down Under werd positief ontvangen door de pers. De film werd zelfs een verbetering op het origineel genoemd. Maar helaas werd de film niet door het grote publiek omarmt. Dit kwam mede doordat de film in hetzelfde weekend als de blockbuster Home Alone uitkwam. Studiobaas Jeffrey Katzenberg had al vernomen dat de twee films in hetzelfde weekend zouden draaien en had zich er bij neergelegd dat The Rescuers Down Under zou mislukken. Meteen na het weekend stopte hij de marketingcampagne van de film, waarna deze snel van de radar verdween. Uiteindelijk bracht de film slechts zo’n $27 miljoen op. En derde vervolg dat in 1996 zou moeten verschijnen, werd mede door deze mislukking geschrapt.

The Rescuers Down Under. De vergeten film in de beroemde Disney Renaissance. Hierna zou een lange rij met hit films volgen die Disney weer in de top van de animatiestudio’s zou brengen. Het beroemde muizen duo werd toch niet helemaal vergeten door Disney. Tot op de dag van vandaag zijn de twee zo nu en dan te zien in één van de Disney parken, waarvan het meest in Tokyo. En wie weet, misschien stuurt de Rescue Aid Society ooit nog eens Bernard en Miss Bianca op avontuur.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s