Review: Disney’s Zootropolis

Vanaf 17 februari draait Zootropolis in de bioscoop, de nieuwste film van Walt Disney Animation Studios. Disney brengt opnieuw een antropomorfisch verhaal uit, waarin dieren zich dus als mensen gedragen. En daar komen ook de problemen bij kijken die wij mensen allemaal kennen. In de VS heet de film Zootopia.

zootropolis1

In Zootropolis maken we kennis met Judy Hopps, een konijn. Als van kinds af aan droomt ze ervan om een verschil te maken in de wereld. En hoe kan je dat beter doen, dan om politieagent te worden. Met veel doorzettingskracht bereikt ze dit doel en zo wordt ze overgeplaatst van het schattige Bunnyburrow, waar ze met haar ouders en haar 275 broertjes en zusjes woont, naar de grote stad: Zootropolis. Judy merkt al snel dat het politiekorps in de stad haar niet serieus neemt en ze wordt aan de slag gezet als parkeerwachter. En zo ontmoet ze Nick Wilde, een vos, die rondkomt door mensen op te lichten. Ook Judy wordt slachtoffer van hem en hij belandt daardoor op de verdachtenbank als blijkt dat er verschillende dieren zijn verdwenen uit Zootropolis. Judy krijgt uiteindelijke de taak het mysterie op te lossen en Nick moet haar daarbij helpen om zo zijn onschuld te bewijzen. Zo begint een race tegen de klok met een speurtocht die leidt door de verschillende delen van Zootropolis, van de jungle door de Sahara tot aan de toendra.

zootopia-districts

De laatste keer dat Disney een antropomorfische film uitbracht, was in 2005 met Chicken Little. In de tussentijd is er een hoop veranderd in de studio en is zeker de techniek van de CGI met sprongen vooruit gegaan. Regisseurs Byron Howard (bekend van Tangled en Bolt), Rich Moore (bekend van Wreck-It Ralph en The Simpsons) en Jared Bush kwamen met het idee voor de film en haalden hun inspiratie grotendeels uit de Disney klassieker Robin Hood uit 1973. Ter inspiratie vlogen de animatoren naar Afrika, maar ook naar Disney’s eigen Animal Kingdom in Walt Disney World om allerlei dieren te bestuderen. Ze besloten vooral zoogdieren te gebruiken en al de vogels en reptielen over te slaan. In de eerste instantie zou Nick Wilde de hoofdpersoon van de film zijn, maar uiteindelijk besloot men toch Judy Hopps op de voorgrond te plaatsen. David Goetz is verantwoordelijk voor uiteindelijke design van Zootropolis en heeft hiervoor alles uit de kast gehaald. Disney heeft opnieuw gebruikt gemaakt van de Hyperion software, die ze ook bij Big Hero 6 gebruikte.

Voor de stemmen van Judy en Nick heeft Disney Ginnifer Goodman, vooral bekend als Snow White in Once Upon a Time, en Jason Bateman, van onder andere Arrested Development en Juno, gecast. Andere stemmen in de film zijn verzorgd door Idris Elba (Chief Bogo), J.K. Simmons (Mayor Lionheart), Jenny Slate (Assistant Mayor Dawn Bellwether), Nate Torrence (Officer Clawhauser), Octavia Spencer (Mrs. Otterson), Bonnie Hunt (Bonnie Hopps) en Don Lake (Stu Hopps). Ook verzorgt Shakira de stem van Gazelle, de popster van Zootropolis. Zij heeft tevens het lied “Try Everything” gezongen voor de film, dat werd geschreven door Sia en Stargate. De score is gemaakt door Michael Giacchino, de hofcomponist van Pixar. Het is de eerste keer dat hij een soundtrack voor een Disney film maakt.

Zootropolis is ontzettend mooi gemaakt en zit vol met humor. En zoals je van Disney kan verwachten is die humor er voor iedereen, zowel kinderen als volwassenen. De kleurrijke wereld van Zootropolis is adembenemend mooi en het bijna wachten tot een kopie ervan ooit in een Disney park zal verschijnen. Het verhaal, een ouderwetse whodunnit?, levert voldoende spannende en grappige momenten op. Vooral de relatie tussen Judy en Nick, een konijn en vos en dus van nature vijanden, draagt de film. Maar de regisseurs durfden ook hedendaagse problematiek als discriminatie te verwerken in de film en daarmee krijgt Zootropolis een extra lading wat vele andere animatiefilms ontbreekt tegenwoordig. Let goed op de diverse knipogen die Disney is de film maakte naar andere Disney films.

Zootropolis draait van 17 februari in zowel 2D als 3D. En voor de fans is er goed nieuws. Eind 2016 komt er nog een animatiefilm van Disney uit: Moana!