Ooh-Be-Doo, van The Jungle Book een review!

Vanaf morgen draait The Jungle Book in de bioscoop. Opnieuw heeft Disney een klassieke animatiefilm omgetoverd in een live-action spektakel. Eerder waren Maleficent en Cinderella hits in de bioscoop en dit jaar is de laatste animatiefilm waar Walt Disney zelf bij betrokken was aan de beurt. THE JUNGLE BOOK

Disney kondigde in 2013 aan een remake te willen maken van The Jungle Book. Al snel werd Jon Lavreau, bekend van onder andere de eerste twee Iron Man films, als regisseur aangesteld. Omdat de film een ode moest worden aan zowel de animatiefilm uit 1967 als de originele boeken van Rudyard Kipling, werd besloten om de film grotendeels van CGI te maken. Eerder werden deze technieken gebruikt in bijvoorbeeld Avatar en Life of Pi. Op deze manier kon de warmte uit de animatiefilm overtuigend worden over gebracht in een live-action film. Uiteindelijk is de hele film dus opgenomen in Los Angeles!

Lavreau koos een grote sterrencast uit voor de beroemde personages uit de film. Bill Murray en Ben Kingsley werden gecast voor Baloo de beer en Bagheera de panter. Idris Elba werd de boze tijger Shera Khan. Lupita Nyong’o en Giancarlo Esposito spraken de stemmen in van de wolven adoptie ouders Raksha en Akela. Scarlett Johansson werd verrassend genoeg gecast als Kaa de slang. De rol was mannelijk in de animatiefilm. Lavreau wilde meer diversiteit in deze versie en besloot daarom Johansson te casten. Christopher Walker werd King Louie. Ook anders dan in de animatiefilm is Louie dit keer geen Orang Oetan, omdat deze helemaal niet voorkomen in India, maar een Gigantopithecus, een inmiddels uitgestorven reuze aap. De zoektocht naar Mowgli eindigde uiteindelijk bij Neel Sethi, die een fantastische rol speelt.

Lavreau koos John Debney als componist voor de film. En Debney heeft een fantastische score neergezet, waarin de oude thema’s van de animatiefilm zorgvuldig hergebruikt worden. Ondanks dat de film geen musical is, keren de drie bekendste nummers The Bare Necessities, I Wanna Be Like You en Trust in Me terug in de film. Voor I Wanna Be Like You werd Richard Sherman gevraagd zijn originele nummer aan te vullen met extra tekst zodat deze beter in de film past.

The Jungle Book is een schitterende remake geworden waar Disney trots op mag zijn. Alle elementen en warmte uit de originele animatiefilm uit 1967 zijn bewaard gebleven. De dieren zijn schitterend geanimeerd en komen levensecht over. The Jungle Book is één van de weinige remakes die wellicht beter is dan de originele versie. Het verhaal voelt minder gesegmenteerd en heeft daardoor meer diepgang. Zeker Mowgli’s leven bij de wolven krijgt veel meer aandacht. The Jungle Book is het zeker waard om in 3D te zien. Maar wil je dit alles zelf kunnen beoordelen, dan moet je de film echt zelf gaan zien. Het is een absolute aanrader!

De volgende remake komt volgend jaar uit en zal gaan over een meisje in een dorp en een beest in een kasteel.