Review Captain America: Civil War

Phase 3 van de Marvel Cinematic Universe is van start gegaan met Captain America: Civil War. Chris Evans keert terug in de hoofdrol als de beroemde Captain America, maar er zijn zoveel andere Avengers bondgenoten aanwezig in deze film, dat het meer als een derde Avengers film aanvoelt. Toch is het logisch dat deze film de titel van Captain America draagt, want het draait grotendeels om zijn beslissingen en de reacties die daarop volgen. De gebroeders Russo, die eerder Captain America: The Winter Soldier maakten, keerden terug voor de regie. Het oordeel is vrij eenvoudig: dit is Marvel’s beste film tot nu toe! (Let op: deze review bevat spoilers!)

CivilWar1

Sinds het samenkomen van The Avengers hebben zij – samen of individueel – meerdere keren onze wereld gered van grote gevaren. Zowel vanaf de aarde zelf als van buitenaf. Ondanks dat zij de mensheid keer op keer redden, ging dit iedere keer gepaard met veel destructie en burger slachtoffers. Voor vele landen is de maat vol. Na New York, Washington, DC en Sokovia hebben de landen binnen de Verenigde Naties de Sokovia Accords opgesteld. Hierin wordt een mandaat opgesteld voor The Avengers, waarin zij alleen nog kunnen handelen om de wereld te redden als een commissie binnen de VN hier opdracht toe geeft. En dit gegeven zorgt voor een verdeling tussen The Avengers. En als The Winter Soldier dan ook nog eens ten tonele terugkeert, lijkt een verzoening tussen de superhelden verder dan ooit. Erger nog: it’s war!

De relatie tussen Steve Rogers en Tony Stark werd al meerdere malen op de proef gesteld. Het standvastige karakter van Rogers en de soms labiele en eigenzinnige Stark botsten in de laatste film al meerdere malen. Maar The Winter Soldier zorgt voor een definitieve kloof tussen de twee helden. En dit heeft zijn wisselwerking op de andere superhelden. Falcon en War Machine blijven hun beste vrienden trouw. Maar voor Black Widow is het allemaal niet zo zwart wit. En hoe zit het The Vision, die zijn menselijke kant met zijn voorgeprogrammeerde idealen probeert af te stemmen. Oude bekenden als de “gepensioneerde” Hawkeye en de nieuwste held Ant-Man duiken ook op. In de film is er tevens nog ruimte voor de introductie van nieuwe helden. Zo maken we kennis met de mystieuze Black Panther, die zelf nog een appeltje te schillen heeft met The Winter Soldier. En wie is toch die Zemo? Ook voegt Stark een oude bekende toe aan The Avengers: your friendly neighborhood Spider-Man.

Civil War is vanaf de eerste scène aangrijpend en dendert daarna alleen nog maar door. Toch weten de regisseurs een prima balans te houden tussen alle superhelden. En de verschillende plotlines, die continu door elkaar heen lopen. Het hoogtepunt van de film is de confrontatie op het vliegveld van Leipzig waar de twee groepen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. En waar The Battle Royal losbarst. Een natte droom voor al die superhelden geeks. Civil War weet in 2,5 uur een sterk verhaal neer te zetten, dat de Marvel Cinematic Universe voorgoed verandert. Schrijvers Christopher Markus en Stephen McFeely hebben een sterk verhaal geschreven, gebaseerd op één van Marvel’s meest iconische verhaallijnen uit de comics, waarin voldoende humor in zit (iets wat volledig ontbrak aan Batman vs. Superman). Chris Evans en Robert Downey jr. schitteren opnieuw in de hoofdrol. Maar het zijn vooral de nieuwelingen, zoals Chadwick Boseman als Black Panther, Tom Holland als Spider-Man en Emily VanCamp als Agent 13, die schitteren.

Captain America: Civil War is een geweldige start van Phase 3. Het is een gegarandeerde bl0ckbuster en met gemak Marvel’s beste film tot nu toe. De volgende films die we kunnen verwachten zijn Doctor Strange (einde van het jaar), Guardians of the Galaxy, vol. 2 (voorjaar 2017) en Spider-Man Homecoming (in samenwerking met Sony, ook in 2017). Maar ook een derde Thor film (die jammerlijk ontbrak in deze film), een solo Black Panther film, een tweede Ant-Man film en de introductie van Captain Marvel staan op het programma in Phase 3. De grote klapper zal het tweeluik The Avengers: The Infinity War zijn, waarin we maar mogen hopen dat tegen die tijd de Avengers hun ruzies hebben bijgelegd.

Captain America: Civil War draait nu in de bioscoop.  In zowel 2D, 3D en IMAX.