Review: Alice Through the Looking Glass

“You’ve been gone too long, Alice”. Zo klonk voor één van de laatste keren de stem van Alan Rickman in de bioscoop. Rickman, die begin dit jaar overleed, sprak opnieuw de stem in van Absolem, the Blue Caterpillar. En met hem keert bijna de gehele cast terug van Alice in Wonderland, Disney’s hitfilm uit 2010. De regie is dit keer in handen van James Bobin, maar Tim Burton keert wel terug als producent. De film is een vermakelijk vervolg, waarin de tijd wordt genomen om de achtergrond van deze knotsgekke personages eens toe te lichten. Voor de literaire fans van Lewis Caroll een kleine waarschuwing: behalve de titel is er weinig van het boek overgenomen in deze film.

Alice1

We namen afscheid van Alice, toen zij ervoor koos haar eigen leven te leiden. Er haar vaders dromen na te leven en het Verre Oosten te varen. En daar zien we haar aan het begin van Through The Looking Glass terug. Vluchtend van piraten om haar vaders schip te redden, laat Alice zien dat ze door de jaren heen een slimme kaptein geworden is. Echter, terug gekomen in Londen, blijkt dat Lord Ascot is overleden en zijn zoon Hamish (die door Alice in de vorige film werd afgewezen) haar nieuwe baas is. Hij zorgt ervoor dat Alice aan de kant wordt geschoven en stelt haar de keuze: haar schip of haar huis. Op dat moment keert een oude bekende terug in Alice’s leven: Absolem. Zij volgt hem nieuwsgierig en stapt door een enorme spiegel heen, waardoor ze terugkeert naar Underland. Al snel leert ze dat het helemaal niet goed gaat met Hatter en dat de reden hiervoor in het verleden ligt. Wat volgt is een reis door het verleden waarmee ze het aan de stok krijgt met Time. Is Alice op tijd om Hatter te redden of zorgt ze door terug te gaan naar het verleden voor de ondergang van Underland?

Disney’s Alice in Wonderland werd een onverwacht grote hit. Dit heeft wellicht ermee te maken dat dit één van de eerste films was die in 3D te zien was. Avatar is een ander voorbeeld hiervan. Alice in Wonderland was tevens ook een van de eerste films van Disney die een (soort van) vervolg was op de animatiefilm uit 1950. Met het succes van deze film volgden meer verfilmingen, zoals Maleficent, Cinderella en de recente hit The Jungle Book. Het succes van Alice leidde ertoe dat Disney in 2012 besloot een vervolg te maken. Tim Burton haakte echter af voor de regie, zodat Disney James Bobin inhuurde. Hij had net Muppets Most Wanted gemaakt voor Disney. Bijna de gehele cast keerde terug, waaronder Johnny Depp, Mia Wasikowska, Helena Bonham Carter en Anne Hathaway. Ook werd bekend dat Sacha Baron Cohen de rol van Time was aangetrokken.

Alice Through the Looking Glass mist wellicht de typische Tim Burton-stijl in regie. Maar in dit geval is het niet een geheel gemis. Bobin weet een prachtig vervolg neer te zetten, dat opnieuw zeer kleurrijk en gedetailleerd is. Vooral de punksteam-wereld van Time is indrukwekkend. Het verhaal biedt de ruimte om ons meer te weten te komen over de inmiddels bekende personages. Hatter, de Red Queen en de White Queen krijgen behoorlijk wat ruimte hiervoor. Mia Wisakowska lijkt meer in haar rol als Alice dan in de voorgaande film. Sacha Baron Cohen lijkt in de trailers een grotere rol te hebben als Time dan dat hij uiteindelijk in de film heeft. Dat Johnny Depp rare figuren neer kan zetten weten we inmiddels. Hij kan daar af en toe ook in doorslaan. Gelukkig heeft hij zich in deze film weten in te houden, waardoor Hatter een vermakelijk personage blijft. Begin dat jaar overleed Alan Rickman en dit is één van zijn laatste films. Een acteur die zeker gemist zal worden. Deze film wordt aan hem opgedragen.

Alice Through the Looking Glass is een aangenaam vervolg en heeft voldoende in huis om een hit te worden. De film draait vanaf 26 mei in de Nederlandse bioscopen.