Review: Finding Dory

Het heeft dertien jaar geduurd voordat een vervolg op de zeer succesvolle Finding Nemo eindelijk in de bioscoop verschijnt. En in een tijdperk waarin de bioscoopmarkt lijkt te leiden aan “sequelitis” (overschot aan slechte en nodeloze vervolgfilms) is het maar de vraag of deze grappige en hartverwarmende visjes nog steeds het grote publiek naar de bioscoop weten te trekken. Het antwoord is heel simpel: JA! Finding Dory is een gigantisch succes. Maar is het ook een goede film en een waardig vervolg op het alom bejubelde Finding Nemo?

Dory1

We moeten misschien Ellen DeGeneres bedanken voor de film, want volgens de verhalen heeft zij vaak genoeg gezeurd bij de mensen van Pixar dat uiteindelijk Finding Dory gemaakt werd. En misschien was het enorme succes van Finding Nemo ook een kleine overweging een vervolg te maken. In ieder geval kwam in 2013 het verlossende antwoord dat alle fans wilden horen. Ellen mocht het zelf bekend maken in haar show: er zou een vervolg komen op Finding Nemo en de naam van de film was Finding Dory. Albert Brooks zou ook terugkeren voor de stem van Marlin en ook regisseur Andrew Stanton zou weer van de partij zijn.

Zoals de titel al doet vermoeden staat Dory centraal in de film. Meteen aan het begin van Finding Dory leren we haar kennen als kleine gup en haar ouders. Deze proberen de kleine vergeetachtige vis allerlei trucs aan te leren om zich dingen te herinneren. Maar toch gebeurt het onvermijdelijke en raken ze elkaar kwijt. Flash foward en Dory is inmiddels een volwassen vis en heeft net een avontuur met Marlin en Nemo achter te rug. En dan gebeurt het onmogelijke: Dory herinnert zich iets. Haar ouders! Die zijn daar ergens. En met de weinige aanknopingspunten die ze heeft gaat ze vastberaden op pad. Marlin – enigszins met tegenzin – en Nemo vergezellen haar natuurlijk. Uiteindelijk komen ze voor de kust van Californië terecht, waar niemand minder dan Sigourney Weaver haar verder op weg helpt. En die weg leidt het Marine Life Institute waar de kleine Dory opgroeide. Het avontuur gaat alle kanten op en onderweg krijgt het drietal hulp van een octo…ehh… septopus, een stel zeeleeuwen, een walvishaai en een beluga en nog een hoop anderen.

Vervolgen zijn altijd gevaarlijk. Het is bijna zeldzaam dat een vervolg op hetzelfde (of een hoger) niveau gemaakt wordt als het origineel. Gelukkig kent Pixar een uitstekende reputatie als het gaat op het leveren van films en vervolgen. En Finding Dory is een prachtig vervolg. Vanaf het eerste moment waarin Dory met haar grote baby-ogen in de camera kijkt, wordt het publiek in de film gezogen. Geheel makkelijk wordt op dezelfde voet als Finding Nemo verder gegaan en lijkt het helemaal niet 13 jaar geleden dat deze film uitkwam. De animatie is verbluffend. Het lijkt wel alsof de strijd der animatietitanen Disney en Pixar het aller beste bij beide studio’s naar boven haalt. En dat andere studio’s als DreamWorks, Fox en Sony steeds verder achterblijven. Thomas Newman keert wederom terug om voor de score te zorgen, die vele van de bekende themes uit de eerste films herhaalt om dat vertrouwde gevoel te handhaven. Finding Dory voelt als thuiskomen in een warme oceaan vol met jouw beste visvrienden. En een hele hoop nieuwe karakters vullen deze oceaan, waarvan Hank de meest uitgesproken is.

Finding Dory laat ons snel The Good Dinosaur vergeten, de zeldzame misser van Pixar. De wonden zijn gelikt en ze leveren weer een parel als vanouds. Ook het korte filmpje vooraf, Piper, is fantastisch. Ik durf te voorspellen dat beide films zeker in de race zullen zijn voor Oscar-goud volgend jaar. Maar zover is het voorlopig nog niet. Op dit moment zwemt Finding Dory in rap tempo naar de hogere regionen van de box office en breekt record op record. Ook in Nederland sneuvelde het record voor beste openingsdag voor een animatiefilm. Het is dus ook niet zo verrassend dat een generatie kinderen gaat proberen om walvis te spreken na het zien van Finding Dory.

Finding Dory draait nu in de Nederlandse bioscopen, in zowel de originele als de Nederlands gesproken versie.