Review: Marvel’s Doctor Strange

Begin dit jaar ging Phase 3 van de Marvel Cinematic Universe (ook wel de MCU genoemd) van start met de release van Captain America: Civil War. Dit was inmiddels al weer de derde film van Cap, maar gelukkig is er in Phase 3 ook plaats voor de introductie van nieuwe superhelden. Marvel heeft nu Doctor Strange uitgebracht in de bioscoop. En wie deze superheld kent, weet dat met de release van deze film Marvel een heel nieuwe wereld van de MCU wordt geopend. Met Doctor Strange betreden we de wereld van magie, alternatieve dimensies en multiversum. Doctor Strange is één van de beste origin films die Marvel Studios uitbracht en heeft een ijzersterke cast met in de hoofdrol Benedict Cumberbatch.

doctor-strange

Doctor Strange draait al een behoorlijke tijd mee in de wereld van Marvel. In de jaren ’60 werd hij verzonnen door Stan Lee en Steve Ditko. In deze periode werden vele andere beroemde superhelden geboren zoals Spider-Man, The Hulk, The Fantastic Four, X-Men en Thor. Door de jaren heen kreeg Doctor Strange zijn eigen comics, maar sloot zich ook af en toe aan bij groepen zoals The Avengers en The Defenders. In de jaren ’80 werd er voor het eerst getracht een film van Doctor Strange te maken. Marvel verkocht de filmrechten meerdere malen. Zo gingen ze van Warner Bros. over naar Columbia Pictures en van Miramax door naar Paramount Pictures. Nadat Marvel in de handen kwam van Disney, kochten zij de rechten terug van Paramount Pictures om de film in eigen beheer uit te brengen. En zo kwam het er uiteindelijk van dat de Sorcerer Supreme de overstap zou maken naar het grote scherm.

In Doctor Strange maken we kennis met de briljante, maar arrogante neurochirurg Stephen Strange. Hij leidt een succesvol leven als toonaangevend dokter, maar dat alles verandert als hij in een vreselijk auto-ongeluk terecht komt. Tijdens dit ongeluk raken zijn handen zwaargewond en al snel wordt duidelijk dat hij ze nooit meer normaal zou kunnen gebruiken. Stephen probeert alle medische methodes die er zijn, maar niets werkt. Hij raakt alles kwijt, totdat hij getipt wordt naar Nepal te gaan om daar Kamar-Taj te zoeken. Daar raakt hij in contact met de Ancient One, die Stephen introduceert in de mystieke wereld. Zij opent zijn (derde) oog letterlijk voor nieuwe dimensies. Terwijl Stephen zich stort in zijn opleiding tot magiër, dreigt er gevaar in de vorm van een gevallen leerling van de Ancient One. Deze heeft contact gemaakt met de donkere kant van magie in zijn zoektocht naar het eeuwige leven. Al snel moet Stephen zijn opleiding versneld afronden en zijn nieuwe krachten aanwenden om de wereld te redden.

Marvel koos voor Scott Derrickson als regisseur voor Doctor Strange. Hij maakte eerder de horror-films Sinister en Deliver Us from Evil. Voor de rol van Stephen Strange werd gekeken naar onder andere Tom Hardy, Keanu Reeves en Jake Gyllenhaal, voordat uiteindelijk de keuze viel op Benedict Cumberbatch. In 2015 werd de rest van de cast bekend gemaakt, met onder andere Tilda Swinton, Rachel McAdams, Mads Mikkelsen en Chiwetel Ejiofor, en konden de opnames beginnen. Lucasfilm’s Industrial Light & Magic, inmiddels ook onderdeel van Disney, zorgde grotendeels voor de special effects. En Pixar’s hofcomponist Michael Giacchino schreef de soundtrack.

Doctor Strange is één van de sterkste origin verhalen uit de MCU die Marvel Studios tot nu toe heeft uitgebracht. En het visuele element in deze film is fantastisch! Niet voor niets wordt deze film ook wel Marvel’s Fantasia genoemd. Maar ook doet de film denken aan Inception of de tekeningen van M.C. Escher. Doctor Strange is een achtbaan die door diverse dimensies van Marvel gaat, maar toch ook weer trouw blijft aan het grotere universum. Wie goed oplet, ziet ook de verschillende verwijzingen naar andere films voorbij komen. Benedict Cumberbatch is fantastisch als Stephen Strange, de arrogante dokter die zijn weg in de wereld kwijtraakt. Ik kan zelf niet wachten totdat Doctor Strange de rest van de Marvel superhelden ontmoet.

Doctor Strange draait nu in de bioscoop en is ook in IMAX te zien.