Review: Disney’s Vaiana

Walt Disney Animation Studios trakteert ons dit jaar op niet één, maar twee films. Begin dit jaar kwam de grote hitfilm Zootropolis uit. De film waarin konijnagent Judy Hopps een uiterst moeilijke zaak moet oplossen met behulp van beroepsoplichter Nick Wilde, deed het verrassend goed en brak gemakkelijk diverse records. En nu komt Disney Animation uit met Vaiana, waarin we de wereld van de eilandbewoners uit het zuiden van het Pacifisch gebied betreden. En met deze film laat Disney Animation zien dat zij weer tot de bovenaan de top van de animatiestudio’s staan. Vaiana voelt aan als één van de krachtige verhalen zoals The Little Mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin uit de tweede Disney renaissance van begin jaren ’90 gecombineerd met de schitterende computeranimatie die wij kennen uit Tangled, Frozen en Big Hero 6. Vaiana is een instant klassieker en zal zeker een hit zijn.

moana11

Zo’n 3.000 jaar geleden bestond er in het zuid Pacifische gebied een reislustig volk. Tot op een dag zij ineens ophielden met reizen. Honderden jaren lang blijven zij wonen op het eiland waar zij landden. Vaiana is de dochter van de hoofdman en toekomstig leider van haar volk op een eiland. Als kind zijnde kreeg Vaiana een bijzondere band met de oceaan, maar haar vader heeft zo zijn eigen redenen om haar weg te houden bij het water. Als op een dag blijkt dat de vruchten op het eiland niet meer groeien en de vis niet meer wordt gevangen, moet de eiland bevolking beslissen over hun toekomst. Vaiana’s grootmoeder vertelt haar dat honderden jaren geleden de halfgod Maui het magische hart stal van de moedergodin en dat hij daarmee de wereld heeft blootgesteld aan de ondergang. Vaiana moet op zoek gaan naar Maui en ervoor zorgen dat hij de steen teruggeplaatst, voordat haar eiland haar ondergang zal kennen.

Vaiana werd geregisseerd door Ron Clements en John Musker. Dit duo maakte eerder al de hitfilms The Little Mermaid, Aladdin, Hercules en The Princess and the Frog voor Disney. Na hun laatste film in 2009 probeerden ze één van de boeken van Terry Pratchett te verfilmen. Maar problemen met de filmrechten zorgde ervoor dat dit film project nooit van de grond kwam. Ze besloten uiteindelijk drie nieuwe ideeën voor te leggen aan Disney. Deze waren alle drie gebaseerd op originele ideeën. Eén van deze ideeën kwam voort uit de geschiedenis van de Pacifische reizigers van weleer. Waarom hielden zij ineens op met reizen? Disney gaf groen licht voor het project en Clements en Musker bezochten tussen 2011 en 2014 drie keer het Pacifisch gebied ter inspiratie.

Om zo dicht mogelijk bij de bestaande cultuur te blijven, werd er zoveel mogelijk samengewerkt met de oorspronkelijke bevolking. Er werd daarom een speciale groep opgericht die “The Oceanic Story Trust” werd genoemd. Ook werd voor de stemmen acteurs met roots in het Pacifisch gebied gekozen. Zo werd Dwayne “The Rock” Johnson gecast als de halfgod Maui en Auli’i Cravalho als Vaiana. Vaiana is opnieuw gemaakt met computeranimatie. En de nieuwste software zorgt ervoor dat er voor 80% meer visuele effects in de film zijn toepast, terwijl dat bij Big Hero 6 nog slechts 50% was. Deze effecten zijn vooral in het licht en het water gaan zitten. Maar ook kwam bij deze film originele 2D animatie van pas in de vorm van de tatoeages van Maui.

moana8

Voor de soundtrack van de film besloot Disney Lin-Manuel Miranda in te huren, die later bekend zou worden van de hitmusical Hamilton. Terwijl hij druk was met deze musical, wist hij toch nog tijd te maken om aan Vaiana te werken. Soms ging dat zelfs via Skype, waar hij in kostuum contact had met de regisseurs over de film. Aan de soundtrack werkte verder de Nieuw-Zeelandse Opetaia Foa’i (van de groep Te Vaka) en Jemaine Clement (bekend van Flight of the Concords) mee. Mark Mancina composeerde de score.

Dat Walt Disney Animation Studios weer de wind in de zeilen heeft gekregen, bleek wel uit de succesvolle films die zij de laatste jaren produceerde. Tangled, Wreck-it Ralph, Frozen, Big Hero 6 en Zootropolis zijn allemaal successen geworden. Door de regisseurs van de succesfilms uit de jaren ’90 te laten werken met het huidige team bij Disney blijkt een meesterzet te zijn. De rijke geschiedenis die in het verhaal is verwerkt, de interactie tussen Vaiana en Maui (die erg stroef verloopt in het begin), de meest achterlijke sidekick die Disney ooit maakte in de vorm van de haan Hei Hei, de meteen pakkende muziek en de fantastische animatie maken Vaiana tot één van de beste films die de studio de afgelopen jaren produceerde.

Vaiana draait vanaf 26 november in speciale voorpremières. Vanaf 30 november zal hij overal te zien zijn. Vaiana zal in zowel de originele als Nederlandse versie beschikbaar zijn.