Review: Rogue One – A Star Wars Story

Het nieuws dat Lucasfilm, na de aankoop door Disney, nieuwe films Star Wars-films uit zou brengen werd door vele fans enthousiast ontvangen. Drie films zouden aan de saga worden toegevoegd. Maar toen bekend werd dat er ook een aantal stand-alone films zouden worden uitgebracht, werd dat nieuws met enige twijfel ontvangen. Is dit een manier van Lucasfilm om het gigantische Star Wars universum beter in beeld te brengen? Of is dit een manier van Disney om snel geld te verdienen op de nog altijd zo populaire spaceopera?

ro1

De gebeurtenissen in Rogue One vinden plaats direct voorafgaand Star Wars: Episode IV – A New Hope. Galen Erso, een overgelopen wapenontwikkelaar uit het Imperial Army, wordt opnieuw gevangen genomen. Hij kan zijn dochter Jyn nog net in veiligheid brengen en zij wordt opgenomen door de rebellen. Jaren later wordt Jyn uit de gevangenis bevrijd door een groep rebellen onder leiding van Saw Gerrera. Het wordt al snel duidelijk dat de rebellen onderling zeer verdeeld zijn en hun strijd tegen het Galactic Empire weinig kans maakt. Jyn wordt gevraagd naar informatie over haar vader, die inmiddels voor het Galactic Empire de Death Star ontworpen heeft. Via een overgelopen piloot heeft hij een boodschap weten over te brengen. Jyn moet die boodschap zien te vinden en samen met een groep rebellen proberen de blauwdruk van de Death Star in handen te krijgen, voordat het Galactic Empire toe kan slaan met dit massavernietigingswapen om de rebellie voor eens en altijd de kop in te drukken.

Het idee voor Rogue One werd zo’n tien jaar geleden al voor het eerst gepitcht bij Lucasfilm, maar daar werd toen niets mee gedaan. Na de aankoop door Disney, werd het idee opnieuw op tafel gebracht en dit keer werd het wel opgepakt. In 2014 werd, na de aankondiging van de nieuwe trilogie in de saga, ook bekend dat er een aantal stand-alone films in het Star Wars universum gemaakt zouden worden. Hiervan zou Rogue One de eerste zijn. Gareth Edwards, die onlangs nog Godzilla geregisserde, werd ingehuurd als regisseur. De cast bestaat uit veelal nieuwe personages uit het Star Wars universum. Felicity Jones speelt de rol van Jyn Erso. Diego Luna, Ben Mendelsohn, Mad Mikkelsen, Forest Whitaker en  Alan Tudyk vullen de rest van de cast aan. Maar enkele Star Wars personages keren wel terug zoals de senatoren Mon Mothma en Bail Organa. De laatste is vooral bekend als de adoptievader van Princess Leia. En zoals in de trailers al bekend werd gemaakt, keert Darth Vader terug op het doek. James Earl Jones spreekt wederom zijn iconische stem in. Michael Giacchino schreef de score voor de film, nadat Alexander Desplat op het laatste moment uitviel. Giacchino had net de score voor Marvel’s Doctor Strange afgerond en slechts vier en een halve week de tijd om de score te schrijven voor Rogue One. In de score zijn natuurlijk de bekende thema’s van John Williams verwerkt.

Rogue One is anders dan de andere Stars Wars films. Al begint de film wel met de gebruikelijke zin “A long time ago in a galaxy far, far away…” volgt daarop niet in introductie met een rollende tekst. Nee, de film gaat meteen van start en is meteen duister van opzet. En dat klopt eigenlijk ook wel. Dit verhaal speelt zich af na de gebeurtenissen van Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith waarin we de Republic zagen veranderde in de Galactic Empire en we de ondergang van de Jedi meemaakte. De rebellen hebben nog geen grote overwinningen kunnen behalen en lijken juist meer en meer uit elkaar te drijven. Deze strijd tussen de rebellen en de Empire doet de film ook meer aanvoelen als een oorlogsfilm dan een ruimteavontuur.

Rogue One: A Star Wars Story is een fantastische aanvulling op de saga. De stijl die de makers hebben aangehouden voelt gelijk aan als de originele film uit 1977, maar dan aangevuld met het CGI-spektakel van de hedendaagse films. De kapsels en de snorren bijvoorbeeld zijn zeer seventies. Ook is er veel gebruik gemaakt van props in plaats van alles op te nemen voor een green screen. Hoewel de film in het eerste deel vrij donker aanvoelt, wordt het verhaal lichter naarmate deze verstrijkt. En dat klopt ook wel ten opzichte van het verhaal. Langzaam gloort er weer een sprankje hoop voor de rebellen. We weten allemaal hoe de film zal eindigen. De grote vraag is: hoe? Fans kunnen gerust zijn. Rogue One levert wat de trailers beloofden. En de film zal zeker een succes zijn.

Rogue One: A Star Wars Story draait vanaf 14 december in de Nederlandse bioscopen. Zowel 2D als in 3D. En in geselecteerde bioscopen ook in IMAX 3D.