Disney’s Nine Old Men: Eric Larson

Walt Disney werd wereldberoemd met zijn cartoons en later de avondvullende animatiefilms. En alhoewel hij slechts heel in het begin zelf de pen vasthield, liet hij dit al snel over aan zij die dit beter konden. En zo ontstond door de jaren heen binnen de Disney Studio een klein gezelschap die toonaangevend zal worden voor de Disney animatie die wij tot op de dag van vandaag kennen. Zij worden ook wel de Nine Old Men genoemd. Dit is het verhaal van Eric Larson, de man met de langste carrière bij Disney: 53 jaar!

ericlarson1

Eric Larson werd in 1905 in Cleveland, Utah geboren. Toen hij 10 jaar oud was, verhuisde zijn familie naar Salt Lake City. Als kind zijnde las hij gretig comics en raakte zo bekend met de grafische kunst. Na zijn middelbare school periode ging hij journalistiek studeren en werd editor bij de schoolkrant. Hij kreeg zelfs naamsbekendheid door de artikelen die hij schreef en de cartoons die hij voor de krant tekende. Nadat hij afgestudeerd was, reisde hij door de Verenigde Staten waar hij voor diverse tijdschriften werkte. Uiteindelijk belandde hij in 1933 in Los Angeles waar hij werk vond bij KHJ Radio. In datzelfde jaar trouwde hij ook met zijn vriendin Gertude Jannes. Een vriend adviseerde hem te solliciteren bij de Walt Disney Studios, waar hij aangenomen werd als assistant animator.

In de eerste weken dat Larson bij Disney werkte, kon hij zijn draai niet vinden. Bijna nam hij ontslag, totdat hij ging samenwerken met Ham Luske. Luske nam Larson onder zijn vleugel en leerde hem zichzelf te ontwikkelen. Samen werkten ze aan diverse Mickey Mouse cartoons en enkele Silly Symphonies. Toen Walt besloot een avondvullende avondfilm te maken, werd Larson ingedeeld in de groep die de bosdieren tekende. Larson bleek een talent te zijn in het geloofwaardig tekenen van dieren. In de volgende films van van Disney tekende hij onder andere de opstandige kat Figaro uit Pinocchio en de Pegasus-familie uit Fantasia. Bij Bambi werd hij als superviser aangesteld en had een groep van 30 animators onder zich werken. Zelf was hij verantwoordelijk voor de personage Friend Owl.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog en de naoorlogse jaren daarna, produceerde de studio vooral compilatiefilms. Larson werkte aan diverse segmenten van de films in die periode. Zo tekende hij de vogel Sacha uit het Peter and the Wolf segment van Make Mine Music. Maar ook het verliefde stel uit het Once Upon A Wintertime segment van dezelfde film. Van de film Song of the South was hij mede verantwoordelijk voor de animatie van Brer Rabbit, Brer Fox en Brer Bear. Alhoewel hij veel werk verrichtte voor het segment Wind in the Willows van de film The Adventures of Ichabod Crane and Mr Toad, kreeg hij er geen credits voor. Iets dat hem de rest van zijn leven dwars bleef zitten.

Tijdens de jaren ’50 besloot Walt terug te keren naar de avondvullende animatiefilms bestaande uit één verhaal. De eerste film die de studio zou uitbrengen was Cinderella. Larson kreeg de kans om samen met Marc Davis Cinderella te ontwerpen. In Alice in Wonderland en Peter Pan, die volgden, kreeg hij ook de gelegenheid om aan de hoofdpersonages te werken. Zijn talent om dieren te tekenen kwam weer van pas in Lady and the Tramp, waar hij Peg tekende. Larson werd aangesteld als regisseur van Sleeping Beauty. In die periode werden vele animatoren door Walt aan het werk gezet om Disneyland te creëren, waardoor de productie van Sleeping Beauty zeer traag verliep. Larson werd als zondebok hiervoor gezien en werd uiteindelijk vervangen door Wolfgang Reitherman.

Zijn terugplaatsing bleef van kracht tijdens de films die volgden. Wolfgang Reitherman werd aangesteld al regisseur van de meeste films in de jaren ’60. En zo kreeg Larson steeds minder werk. In 101 Dalmatiërs tekende hij enkele scènes met de puppy’s en in The Jungle Book tekende hij de gieren. Na de dood van Walt in 1967 werkte Larson slechts aan enkele films mee. In The Aristocats hielp hij mee aan enkele scènes met Scatcat en zijn laatste werk was aan Little John uit Robin Hood.

In 1973 besloot hij definitief te stoppen met tekenen, maar hij verliet de Disney studio niet. Hij besloot zich bezig te houden met het opleiden van de nieuwe generatie Disney animators. Onder andere John Pomeroy, Ron Clements, Glen Keane, John Musker, Brad Bird, Chris Buck, John Lasseter, Andreas Deja, Mark Henn, Barry Temple, Joe Ranft, Dave Pruiksma, Ruben Aquino en Duncan Marjoribanks kregen les van Larson.

De laatste jaren waren chaotisch bij Disney. De komst van een nieuwe generatie zorgde ook voor veel onderlinge spanningen. Hierdoor verliet een groep animators eind jaren ’70 onder leiding van Don Bluth boos de studio. Larson werkte begin jaren ’80 nog als een consultant aan The Black Cauldron en The Great Mouse Detective, tot hij in 1986 als 80-jarige eindelijk met pensioen ging. Twee jaar overleed de man met de langste carrière bij Disney. Als eerbetoon besloot de studio één van de hoofdpersonen te vernoemen naar hem. En dat was natuurlijk Prins Eric uit The Little Mermaid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s