Review: Guardians of the Galaxy Vol. 2

Ze zijn terug! De Guardians of the Galaxy, ’s heelal’s meest bizarre groep superhelden waarmee we tot nu toe in aanraking zijn gekomen. Hun eerste film uit 2014 was wereldwijd een fenomenaal succes, dus een vervolg kon natuurlijk niet uitblijven. Is het vervolg net zo goed als de eerste film? Ja, het is opnieuw een knotsgek ruimteavontuur, waarbij je alles direct gelooft wat je voorgeschoteld krijgt. En dat alles met opnieuw een vette 80’s soundtrack. En David Hasselhoff!

GOTG2.1

Guardians of the Galaxy Vol. 2 gaat verder waar de eerste film eindigde. De groep heeft inmiddels behoorlijk wat bekendheid gekregen in het heelal, nadat zij Ronan the Accuser versloegen en Xandar redde. Ze zijn daarom ingeschakeld door de Sovereign, een ras goud gekleurde wezens, om hun waardevolle batterijen te beschermen tegen een ruimtemonster. Zo gezegd, zo gedaan en in ruil voor de prestatie krijgen de Guardians Nebula overhandigd. Zij was door de Sovereign gevangen genomen, nadat ze Xandar was ontvlucht. Al snel blijkt dat Rocket een paar batterijen achterover gedrukt heeft en de Sovereign keren zich tegen de Guardians. Zij zetten de achtervolging in en net voordat ze de kans krijgen om de Guardians te vernietigen, verschijnt er een vreemd ruimteschip die de schepen van de Sovereign in één klap vernietigt. Het blijkt niemand minder dan Ego te zijn, Peter Quill’s vader. Hij neemt Peter mee naar zijn planeet om zijn zoon beter te leren kennen en hem zijn ware afkomst uit te leggen. Tegelijkertijd worden de Ravagers onder leiding van Yondu door de Sovereign ingehuurd om de Guardians op de sporen. Een ruimtespektakel volgt waarbij een grote bak popcorn gewenst is.

In 2014 kondigde Disney-baas Bob Iger al aan dat er zeker nog een film zou komen over de Guardians of the Galaxy. Opnieuw werd regisseur James Gunn ingehuurd om de ruimterit voort te zetten. Ook werd bekend dat ook een groot gedeelte van de cast weer terug zou komen. Niet alleen de hoofdpersonages, maar ook werd bekend dat bijfiguren zoals Yondu en Nebula terug zouden keren. Het vervolg gaf de gelegenheid om bepaalde verhaallijnen verder uit te diepen, zoals de achtergrond van Yondu en de Ravagers. Of de relatie tussen Gamora en Nebula. In het vervolg is er ook ruimte voor nieuwe bekende Marvel personages, zoals Ego the Living Planet, Starhawk en Mantis. Er werd aan het begin van de productie gekeken om andere bekende helden zoals Adam Warlock, Nova of Carol Danvers te introduceren in deze film. Maar uiteindelijk werd toch besloten om Star-Lord als enige Aardse hoofdpersonage te houden. Tyler Bates werd opnieuw aangetrokken voor de score van de film en natuurlijk hoort er weer een Awesome Mix bij. En degene die de jaren 80 bewust hebben meegemaakt zullen zeer gelukkig worden van alle verwijzingen aan die iconische jaren.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 is opnieuw een fantastische film. Het is regisseur James Gunn gelukt om de film in dezelfde stijl door te zetten. Slechts een enkele keer is er een scène waarbij je een beetje het gevoel van herhaling krijgt, maar dat gebeurt nu eenmaal bij vervolgfilms. De film is een visueel spektakel, met als hoogtepunt Ego, the Living Planet en de Sovereign. Er wordt voldoende tijd uitgetrokken om de bekende personages verder uit te werken. Met uitzondering van Drax wellicht. Het enige dat aan deze film een beetje miste was de connectie met de andere films uit de MCU. In de eerste film draaide het allemaal om één van de Infinity Stones en daarmee was de link met de andere Marvel films zeer duidelijk. Dat is nu losgelaten. Al barst het wel van de Marvel personages uit de comics die her en der cameo’s maken. Of nog even snel geïntroduceerd worden om in toekomstige films mee te spelen. Tijdens de aftiteling een kleine verwijzing naar Thor: Ragnarok, die later dit jaar uit zal komen.

Guardians of the Galaxy Vol. 2 draait vanaf 27 april in 2D, 3D en in IMAX.