Review: Pirates of the Caribbean – Salazar’s Revenge

Captain Jack is back! Het is inmiddels 14 jaar geleden dat Pirates of the Caribbean – The Curse of the Black Pearl in de bioscoop verscheen. En daarmee was een zeer succesvolle franchise geboren voor Disney. De films, gebaseerd op de nog steeds razend populaire attractie met dezelfde naam uit de Disney parken, trokken door de jaren heen volle zalen en records sneuvelden. De naam Captain Jack Sparrow is inmiddels net zo bekend als Indiana Jones of Darth Vader. Toch leek de franchise na de laatste film, Pirates of the Caribean – On Stranger Tides, aan populariteit te verliezen en ook de films van Johnny Depp waren de afgelopen jaren meer flops dan hits. De vraag is dan ook: wat voor uitwerking heeft dit op Pirates of the Caribbean – Salazar’s Revenge (in de VS: Dead Men Tell No Tales)?

SalazarsRevenge1

Nadat On Stranger Tides in 2011 was verschenen, waaide de wind nog in de juiste richting en ging het team door met het ontwikkelen van de vijfde film en ook een zesde stond op de planning. Echter na de dure flop The Lone Ranger, waarin Johnny Depp de hoofdrol speelde, besloot Disney de nieuwe film eens goed door te lichten. Het script werd op dat moment niet goed genoeg gevonden en werd terug gestuurd. De eerdere regisseurs Gore Verbinski en Rob Marshall waren niet langer beschikbaar en werden daarom vervangen door Joachim Rønning en Espen Sandberg. Jeff Nathanson werd aangetrokken om het script te herschrijven en ook Johnny Depp werd hierbij betrokken. Hierdoor duurde het dus ruim zes jaar voordat het vijfde deel in de bioscoop verscheen.

Pirates of the Caribbean – Salazar’s Revenge begint met 12-jarige Henry Turner, de zoon van Will en Elizabeth, die zijn vader weet op te sporen en hem vertelt dat er een manier is om de vloek van The Flying Dutchman op te heffen. De mythische drietand van Poseidon verbreekt alle vloeken die in de zee gelden. Will stuurt zijn zoon weg, want hij gelooft niet dat zo’n drietand bestaat. Negen jaar later komen we Henry weer tegen, die inmiddels zijn zoektocht alleen voortzet. Tijdens deze toch komt hij in contact met de dode zeekapitein Salazar, die uit is op wraak. Wraak op Captain Jack Sparrow, want hij is verantwoordelijk voor zijn onfortuinlijke lot. Op Sint Maarten (dat verrassend genoeg ineens Brits blijkt te zijn in deze film… foutje Disney!) komen Henry en Jack elkaar tegen en samen met Carina Smyth, een slimme astronoom, die vele aanwijzingen heeft die leiden naar de Drietand, gaan ze op weg. En zo ontstaat een achtervolging op zee tussen Jack’s crew, Captain Barbossa, de doden onder leiding van Salazar en de Engelsen.

Salazar’s Revenge voelt eerder als een vervolg op de eerste drie Pirates-films dan On Stranger Tides dat deed. Wellicht komt dit ook doordat vele oudgedienden hun opwachting opmaken in deze film. Behalve Johnny Depp en Geoffrey Rush, zijn ook Orlando Bloom en Keira Knightley weer van de partij. Al zijn de laatste twee slechts enkele scènes in beeld. Brenton Thwaites speelt hun zoon Henry en Kaya Scodelario speelt Carina Smyth en zij vullen het gat dat Bloom en Knightley achterlieten. Maar ook Gibbs, Scrum, Mullroy en Murtog zijn er weer. Sir Paul McCartney heeft een kleine cameo, net zoals Keith Richards dat eerder had. Het verhaal heeft meer connecties met de eerste drie films, meer kleurrijke personages, fantastische achtervolgingen en een aantal verrassingen. Alles wat een goede popcorn blockbuster dus hoort te hebben.

Ik was heel eerlijk gezegd na On Stranger Tides wel een beetje klaar met deze franchise. En het nieuws dat een vijfde film in de maak was, leidde bij mij dan ook niet direct tot veel enthousiasme. De trailers maakten mij echter toch wel weer nieuwsgierig. En bij het zien van de film werd ik aangenaam verrast. Het verhaal klopte weer, er zaten leuke nieuwe personages in de film die de oude cast prima aanvulden en ook de antagonist uit het verhaal, de Spaanse Captain Salazar, is weer interessant (dat ontbrak enorm in On Stranger Tides). De twee nieuwe regisseurs hebben een geheel nieuwe crew in vergelijking tot de vorige films, maar de toon blijft hetzelfde. En heel belangrijk: het ging niet alleen maar om Captain Jack Sparrow in deze film.

Met Pirates of the Caribbean – Salazar’s Revenge komt er wat mij betreft een mooi einde aan deze filmreeks. Maar Captain Jack Sparrow blijft populair wereldwijd. Dat bleek ook wel toen de film in Shanghai Disneyland in première ging en massa’s Chinezen hierop afkwamen. En op 24 juli zal in Disneyland Paris de attractie Pirates of the Caribbean heropenen na een maandenlange opknapbeurt. Een groot gedeelte van de cast bezocht onlangs nog het jarige Franse Resort en natuurlijk maakte Johnny Depp van de gelegenheid gebruik om de attractie te bezoeken. Want daar zal Captain Jack Sparrow straks zijn toegevoegd. De Pirates franchise lijkt het de afgelopen jaren buiten de VS beter te doen dan in de VS. Maar hier bevinden zich de grootste groeimarkten, zoals China en India, en daarom zou het mij niets verbazen als Disney een zesde film zal aankondigen in de toekomst. En die laatste end credit scène zet de deur ook op een kiertje.