Review: Pixar’s Coco

Pixar Animation heeft het weer geflikt! Hun nieuwste film Coco is een visueel spektakel dat je zeer zal ontroeren. Coco past perfect in de rij met andere Pixar klassiekers zoals Up en Wall-E. Het ontroerende verhaal van Miguel die in het land van de doden beland en daar zijn overleden familie ontmoet heeft in Mexico al voor records gezorgd. En vanaf vandaag draait Coco ook bij ons in de bioscoop.

Coco

De 12-jarige Miguel Rivera is dol op muziek. Er is echter één probleem. In het verleden heeft zich een familiedrama afgespeeld, waarna muziek voorgoed uit de familie verbannen werd. Miguel houdt zijn liefde voor muziek dus geheim en heeft een verborgen altaar voor zijn grote held, de beroemde muzikant Ernesto de la Cruz. Als de Día de Muertos (de Dag van de Doden) weer nadert, wordt door zijn familie zoals gebruikelijk een altaar opgebouwd met daarop de foto’s van de overleden familieleden. Hier komt Miguel erachter dat zijn over-over-grootvader dezelfde gitaar had als Ernesto! Hij besluit in te breken in het mausoleum van Ernesto en steelt zijn gitaar, waarna hij plots in het land van de doden terecht komt. Miguel ziet hoe op de feestdag het land van de levenden en het land van de doden verbonden zijn en de doden de oversteek maken om hun levende familieleden te bezoeken. Zij zijn echter niet zichtbaar voor de levenden. Toch kan Miguel hen wel zien, en zij hem! Al snel ontmoet hij enkele familieleden. Zij nemen hem mee naar hun land, waar ze uitzoeken hoe Miguel terug kunnen brengen voordat hij daar voorgoed vastzit. Maar Miguel wil niet terug voordat hij Ernesto heeft gevonden. Hij krijgt tijdens zijn zoektocht hulp van Hector, die dreigt vergeten te worden door zijn laatste familielid en voorgoed zal verdwijnen.

Het idee voor Coco werd in 2010 door Lee Unkrich ingebracht bij Pixar. Unkrich won met Toy Story 3 nog een Academy Award voor Best Animated Film. Na verschillende trips naar Mexico werd begonnen met de productie van de film. Er werd gekozen voor een geheel latino cast, een unicum voor een Pixar film. Onder andere Gael García Bernal en Benjamin Bratt spelen (en zingen). Sinds jaren heeft Pixar weer een musical met nummers geschreven door Kristen Anderson-Lopez en Robert Lopez. Zij schreven eerder al heel succesvol de nummers voor Disney’s Frozen. Pixar’s huiscomponist Michael Giacchino schreef de score. De soundtrack is fantastisch en heeft een hoog repeat-gehalte.

Coco is een prachtige film om te zien. Visueel is de film echt schitterend. De kleurrijke animatie en de texturen die Pixar laat zien zijn echt verbluffend. Pixar laat hiermee wederom zien dat behalve een sterk verhaal ook de kwaliteit van animatie heel belangrijk is. Coco heeft ook een ijzersterk verhaal. Het zal zeker voor een traan zorgen. Coco is een instant klassieker die in één adem genoemd kan worden als andere Pixar klassiekers zoals Inside Out en Up. Met Coco toont Pixar ook dat zij nog prima originele film kunnen neerzetten en dat daar eigenlijk ook hun kracht ligt in plaats van bij vervolgfilms, zoals Monsters University en Cars 3. En ik ben er zeker van dat Coco zeer succesvol zal zijn. Oscar-goud ligt zeker in het vooruitzicht.

Coco draait vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen. In zowel originele als Nederlandse versie. Ook is de film beschikbaar in 3D en IMAX. De film is in het buitenland al zeer succesvol ontvangen. In Mexico werd de film als eerste uitgebracht in oktober tijdens de feestdag Día de Muertos. De film is daar inmiddels de succesvolste film aller tijden geworden. Ook in de VS, waar de film afgelopen weekend tijdens het Thanksgiving weekend in première ging, is het een groot succes. In China, een belangrijke nieuwe filmmarkt, is de film ook zeer succesvol geopend.

En ik vergeet bijna te zeggen dat voorafgaand Coco de bioscoopbezoeker getrakteerd wordt op de short Olaf’s Frozen Adventure van Walt Disney Animation.