Walt Disney Classics nr. 38: Fantasia 2000

Vlak voor de eeuwwisseling bracht Disney Fantasia 2000 uit, het langverwachte vervolg op Walt Disney’s meesterwerk uit 1940. Alhoewel de originele film in eerste instantie geen succes was, werd deze in de jaren 60 en later in de jaren 90 pas echt omarmt door het publiek. Het was de wens van Walt om Fantasia telkens te vernieuwen met nieuwe segmenten, maar dat kwam echter niet tot stand. Roy E. Disney, de neef van Walt Disney, wist in de jaren 90 groen licht te krijgen voor een vervolg en zo verscheen uiteindelijk Fantasia 2000.

Fantasia2000.1

De originele Fantasia was een grote gok voor Walt en zijn team in 1940. De film was peperduur om te maken, met name door de Fantasound die ontwikkeld werd voor de film – een soort voorganger van het surround-systeem. Hierdoor kon de film niet in gewone bioscopen gedraaid worden, maar moesten theaters gehuurd worden. Ondanks het mislukken van de film in de eerste instantie, hield Walt vast aan het plan om ooit een vervolg te maken op Fantasia. Toen de studio na de Tweede Wereldoorlog krap bij kas zat en overging tot het maken van segmentfilms werden diverse geschrapte onderdelen van Fantasia gebruikt in die films. Fantasia keerde in 1969 terug in de bioscoop en werd toen eindelijk een succes. Mede hierdoor ontstond langzaam maar zeker weer het idee in de studio om een vervolg te maken.

Begin jaren 80 werd voor het eerst publiekelijk gesproken over een vervolg op Fantasia genaamd Musicana. Regisseur Wolfgang Reitherman, die vanaf de jaren 60 diverse beroemde animatiefilms voor Disney had gemaakt, was bij het project betrokken en de film zo een mix van moderne jazz, klassieke muziek en moderne kunst worden. Het management besloot echter een ander project uit te voeren en zo verscheen Mickey Mouse sinds jaren weer op het witte doek in Mickey’s Christmas Carol. Na de komst van een nieuw management halverwege de jaren 80, probeerde de neef van Walt, Roy E. Disney het opnieuw. Roy was inmiddels aangesteld als chairman van de animatiestudio en wist Michael Eisner mee te krijgen in dit idee. Jeffrey Katzenberg, destijds studiobaas bij Disney zag echter niets in het idee. Pas toen de videoverkoop van Fantasia begin jaren 90 een enorme succes bleek te zijn werd er groen licht gegeven voor het vervolg.

In 1992 werd James Levine, de dirigent van het Metropolitan Opera, aangehaakt bij de productie. Er werd lange tijd gesproken over welke muziekstukken in de nieuwe film zouden worden opgenomen. Daarna begon de daadwerkelijke productie van de film, die als werktitel Fantasia Continued kreeg. Animator Joe Grant werkte mee aan het vervolg; de enige animator die ook aan de originele Fantasia meewerkte. Oorspronkelijk was het idee om een aantal oude segmenten van Fantasia te behouden en die aan te vullen met drie tot vier nieuwe segmenten. Maar naarmate de productie vorderde, veranderde de samenstelling meerdere malen. Uiteindelijk werd gekozen voor een mix van traditionele animatie, waaronder delen met waterverf, en computer-animatie.

Naarmate de productie vorderde, werd de releasedatum meerdere malen uitgesteld. Hierdoor veranderde ook de titel. Eerst in Fantasia 1999 en later in het uiteindelijke Fantasia 2000. Van de oorspronkelijke film werd alleen The Sorcerer’s Apprentice met Mickey Mouse in de hoofdrol overgenomen in het vervolg. Fantasia 2000 kreeg uiteindelijk de volgende segmenten: Symphony No.5 van Ludwig van Beethoven (een abstract stuk met vlinders), Pines of Rome van Ottorino Respighi (een familie vliegende walvissen), Rhapsody in Blue van George Gershwin (New York ten tijde van de depressie in de jaren 30), Piano Concerto No. 2 van Dmitri Shostakovich (een variant op het sprookje The Steadfast Tin Soldier van Hans Christian Andersen), La Carnivale des Animaux, finale van Camille Saint-Saëns (wat gebeurt er als je een jojo aan een flamingo geeft?), The Sorcerer’s Apprentice van Paul Dukas (de tovenaarsleerling met Mickey Mouse in de hoofdrol), Pomp and Circumstance van Edward Elger (Donald Duck als hulpje van Noach) en de Firebird Suite van Igor Stravinsky (een verhaal van verwoesting en wederopbouw nadat een boself per ongeluk een alles verwoestende vuurvogel vrijlaat).

Op 17 december 1999 begon Fantasia 2000 aan een wereldtour, waarin vijf steden werden aangedaan. Allereerst ging de film in première in Carnegie Hall in New York. Hierna volgden Londen, Parijs, Tokio en uiteindelijk Pasadena in Californië, waar de film een exclusieve Oud en Nieuw-voorstelling had waarmee het nieuwe millennium werd ingeluid. Hierna verscheen de film wereldwijd in de bioscoop. Fantasia 2000 was tevens de eerste animatiefilm die te zien was in een IMAX theater. De film kreeg veelal positieve kritieken. Vooral de kortere lengte dan de originele film, de humor en de animatie kregen complimenten. Maar er was ook kritiek dat de film niet zo vooruitstrevend was als dat er verwacht werd van een Fantasia-film. Het was vooral het segment met de Firebird Suite dat geprezen werd. Het publiek leek echter niet zo warm te lopen voor de film en er werd amper winst gemaakt. Een derde vervolg die nog in de planning stond werd daarom geschrapt. Enkele segmenten die al in productie waren werden los uitgebracht, zoals Destino (het project van Walt Disney en Salvador Dalí), One by One (een Afrikaanse short met een nummer dat geschrapt werd uit The Lion King), Lorenzo (waarin een zwarte kat de hoofdrol heeft) en The Little Matchgirl (naar het gelijknamige sprookje van Hans Christian Andersen).

Fantasia 2000. Het prestige project van de ene Disney als vervolg op het prestige project van de andere Disney. Alhoewel de films niet de bekendheid genieten die andere animatiefilms wel kennen, behoren ze zeker tot de klassiekers van de Disney Animatiestudio. Maar het is vooral Mickey Mouse als tovenaarsleerling die als ambassadeur geldt voor de films. De afgelopen jaren werd ervoor gekozen om de Fantasia films op een andere manier onder de aandacht van het publiek te brengen. Een Fantasia in Concert tour met een orkest trok volle zalen. En dat is toch dé manier waarop Walt en Roy voor ogen hoe het publiek de Fantasia films moest beleven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s