Review: Incredibles 2

Er zijn films waarbij vervolg op vervolg wordt uitgebracht, zoals bijvoorbeeld de James-Bond films. En dan zijn er films waarvan een vervolg volgt en je eigenlijk denkt, was dit nou wel nodig? (Dirty Dancing 2, Grease 2). En dan zijn er films die schreeuwen om een vervolg… maar die komt dan niet. Tot die laatste categorie hoorde Incredibles 2. Gelukkig heeft Pixar de schreeuw om een vervolg gehoord en is een vervolgfilm gemaakt. En wat voor één! Incredibles 2 behoort nu al tot het rijtje zeldzame vervolgfilms die beter zijn dan de originele.

Incredibles2 poster

Pixar bracht in 2004 The Incredibles uit, naar het idee van en geregisseerd Brad Bird. Alhoewel er in het begin twijfels waren of de film wel aan zou slaan (dit was nog immers voor de superhelden-hype), werd de film een gigantisch succes en werd zelfs beloond met twee Academy Awards. De film eindige met een open einde en dat schreeuwde natuurlijk om een vervolg. Echter, op dat moment werden er vooral originele films door Pixar gemaakt en daarom leek een vervolg nog niet een optie. Regisseur Bird gaf een paar jaar later wel aan open te staan voor de optie, als het verhaal maar sterk genoeg was. 14 jaar later was de tijd eindelijk rijp en nu draait Incredibles 2 in de Nederlandse bioscoop.Incredibles 2 Concert Art2

Het verhaal gaat direct verder waar de vorige film eindigde. De Parr-familie nemen het op tegen de Underminer en alhoewel ze totale verwoesting van Metroville weten te voorkomen, blijft de schade groot. De overheid is hier niet blij mee en zeker niet met het feit dat de Supers terug zijn. Het Super Relocation-programma wordt gestopt en de Parr-familie eindigen in een motel. Dan verschijnt Winston Deavor in hun leven, een grote fan van de supers en eigenaar naar DEVTECH. Hij wilt hun helpen, en de andere supers, om de beeldvorming weer positief te krijgen waardoor de supers terug kunnen keren in de maatschappij. En daarvoor heeft hij Elastigirl nodig als roll-model. Terwijl Elastigirl op missie gaat en het op moet nemen tegen de mysterieuze Screenslaver, wordt Mr Incredible een brave huisvader met alle uitdagingen die erbij horen: puberende kinderen en een dwarse peuter.

Als je beide films vlak na elkaar ziet, merk je de enorme sprongen die gemaakt zijn in animatie. De stijl – superheld meets 007 – is nog steeds hetzelfde, maar de animatie is verbluffend. Maar ook het verhaal is ijzersterk. We kennen de Parrs inmiddels en deze film geeft voldoende mogelijkheden om hun karakters verder uit te werken. Misschien de scène met Edna Mode iets teveel van goede, maar ze is immers een publiekslieveling en zit daarom weer in de film. Bijna de gehele cast keerde terug voor de film, behalve Dash. Daar moest een nieuwe kinderstem voor gevonden worden. Ook Michael Giacchino, Pixar’s eigen hofcomponist, werkte weer mee aan de film.

Incredibles 2 is een topfilm zoals je van Pixar mag verwachten. Na de kleine misstap van The Good Dinosaur en de uitgebluste franchise Cars, kwam de animatiestudio fantastisch terug met eerst Coco en nu Incredibles 2. Superheldenfilms verschijnen tegenwoordig bijna wekelijks in de bioscoop. Daar is een andere studio van Disney, Marvel, grotendeels verantwoordelijk voor.  Maar Pixar bewijst dat met het juiste verhaal, interessante karakters, fantastische actie en adembenemende animatie je alle ingrediënten hebt voor een blockbuster. En dat is wat Incredibles 2 zeker is. Het is dé animatiefilm van de zomer en zal samen met Ralph Breaks the Internet: Wreck It Ralph 2 de belangrijkste animatiefilms van dit jaar zijn. De grote vraag is nu: wanneer verschijnt het volgende deel?