Review: Christopher Robin

Winnie the Pooh is terug in de bioscoop. Op een manier zoals we hem nog niet zagen: live-action. En toch draagt deze film als titel de naam van iemand anders, Christopher Robin (in de Nederlandse versie Janneman Robinson & Poeh). Om hem draait de film dan ook. Christopher Robin groeit op en lijkt Pooh te vergeten.  Maar kan de beer wel afscheid nemen van hem? Disney brengt opnieuw een live-action verfilming uit van een personage die we eigenlijk alleen kende uit de animatiewereld van Disney.

Christopher Robin 1

Het is onvermijdelijk in het leven. Ooit moeten we allemaal opgroeien. En zo ook Christopher Robin. Aan het begin van de film, neemt de jongen afscheid van zijn vrienden in het Hunderd Acre Wood. En vooral van zijn grote vriend Winnie the Pooh. Maar voor hij het vertrekt, belooft hij de beer dat hij hem nooit zal vergeten. Maar de jaren die volgen, doen Christopher snel opgroeien. De dood van zijn vader en de Tweede Wereldoorlog veranderen hem snel en zijn tijd in het Hundred Acre Wood lijkt verder weg dan ooit. Na de oorlog krijgt hij een leidinggevende baan bij een koffer bedrijf, maar de zaken staan er slecht voor. Hij heeft zich helemaal gestort in zijn werk en geeft daardoor zijn gezin, zijn vrouw Evelyn en zijn dochter Madeline, te weinig aandacht. Als de noodzaak het hoogst is, duikt ineens Winnie the Pooh op in Londen. Christopher kan zijn ogen niet geloven, maar besluit Pooh terug te brengen naar het Hundred Acre Wood. Lukt het Pooh om de oude Christopher Robin weer terug te vinden en hem te laten genieten van het leven?

Op zich is Christopher Robin qua verhaal niet vernieuwend. Er waren eerder films die teruggrepen op de oude Engelse verhalen waarbij de hoofdpersonages hun jeugd en hun wondere werelden waren vergeten, zoals Hook of Tim Burton’s Alice in Wonderland. Deze film is dan vooral gemaakt voor iedereen die opgroeide met Winnie the Pooh. Het laat zien dat je zelfs als volwassenen nog kan genieten van die jeugdige fantasiewerelden. Regisseur Mark Forster, die eerder Finding Neverland maakte, weet een lief klein filmpje neer te zetten met daarin verbluffende animatie van de knuffelbeesten. Ewan McGregor en Hayley Atwell spelen de hoofdrol, terwijl Jim Cummings terugkeert als de stem van Winnie the Pooh (en Tigger). De IJslandse componist Jóhann Jóhannson was ingehuurd om de score te schrijven, maar overleed ten tijde van de productie. Geoff Zanelli en Jon Brion maakten de score af, waarin nummers van de oude Pooh-films terug komen zoals “The Wonderful Things About Tiggers”. Robert Sherman, die samen met zijn broer Richard, de oorspronkeleijk muziek en liedjes voor Winnie the Pooh schreef, werkte opnieuw mee en is in een cameo tijdens de eindaftiteling te zien.

Christopher Robin draait nu in de Nederlandse bioscoop. In de originele versie en in Nederlandse versie.