Review: Captain Marvel

We hebben er even op moeten wachten, maar Marvel Studios heeft eindelijk een film uitgebracht met een vrouwelijke superheld in de hoofdrol. En wat voor één! Captain Marvel opent een nieuw hoofdstuk in de Marvel Cinematic Universe. Brie Larson schittert als de Marvel’s nieuwste superheld Captain Marvel en schiet, vliegt, is onverwoestbaar en dat alles met een knipoog en een vette soundtrack.

Captain-Marvel_poster

Tijdens de oorlog tussen de Kree en de Skrull (twee buitenaardse rassen- de één blauw, de ander groen) leidt Starforce-lid Vers aan geheugenverlies. In haar dromen ziet ze steeds flarden van een vorig verleden. Haar mentor Yon-Rogg leert haar de flashbacks te verdringen en ook de energiekrachten die in haar schuilen te onderdrukken. Als een missie volkomen uit de hand loopt, wordt Vers door de Skrulls gevangen genomen onder leiding van Talos. Ze graven in haar geheugen naar informatie waardoor nog meer flashbacks naar boven komen. Vers ontsnapt en belandt op de planeet C53 (en toevallig is dat onze Aarde). Het is hier dan 1995, de tijd van de flanellen shirt, Nine Inch Nails, Alta Vista en super trage internet. De Skrulls, gewiekste gedaantewisselaars, achtervolgen haar naar de planeet. Vers komt erachter dat er een verband is tussen haar en de Aarde en gaat op onderzoek uit. Tijdens dit onderzoek wordt ze geholpen door een jonge Nick Fury van S.H.I.E.L.D. Ze ontdekt dat ze eigenlijk Carol Danvers is en waar haar krachten vandaan komt. En in deze nieuwe identiteit zal ze de Aarde moeten redden van buitenaardse verwoesting.

Captain Marvel behoort tot Phase 3 van de Marvel Cinematic Universe en werd in 2014 door Kevin Feige (president van de Marvel Studios) aangekondigd. Voor het script werd het due Nicole Perlman en Meg LeFauve aangetrokken, die eerder meewerkte aan Guardians of the Galaxy en Pixar’s Inside Out. Anna Boden en Ryan Fleck werden als regisseur aangetrokken. In 2016 werd bekend gemaakt dat Brie Larson Carol Danvers zou gaan spelen. De score van Captain Marvel is trouwens de eerste van Marvel die door een vrouw werd geproduceerd, Pinar Toprak.

Higher! Further! Faster! Dat is de tagline op de filmposter van Captain Marvel. En daar vat je de film ook precies samen. De film zit vol adembenemende actie, introduceert twee nieuwe buitenaardse rassen en neemt ons mee terug naar de jaren ’90. De combinatie tussen de actie en de humor is de film is prima in balans. En de nostalgische soundtrack doet je naar de cd-kast lopen om albums van Garbage, Nirvana en No-Doubt af te stoffen en opnieuw te draaien. Brie Larson is perfect gecast als Carol Danvers en ik kan niet wachten om te zien hoe haar interactie met andere Avengers zal zijn. Haar screentijd in Captain Marvel met Samuel L. Jackson is geweldig. Captain Marvel is wellicht qua verhaal niet echt vernieuwd, want we hebben al meerdere origin stories gezien uit de MCU. Maar doordat de film zich afspeelt voor Iron-Man en The Avengers, vallen een hoop gebeurtenissen ineens op hun plek. Na Captain Marvel gezien te hebben, kan ik niet wachten om Black Widow in de hoofdrol te zien bij een film van Marvel in de volgende fase. En natuurlijk is het wachten op de grand finale in Avengers: End Game.

Captain Marvel draait nu in de Nederlandse bioscoop. In de originele versie, in 3D en IMAX. Er is een prachtige eerbetoon aan Stan Lee aan het begin van die film die je zeker niet mag missen. En zoals altijd, een echte Marvelfan blijft zitten als de film afgelopen is.