Review: Avengers: Endgame

Wow! Na ruim tien jaar is daar eindelijk de grote finale waar we naartoe geleefd hebben. En ik zal je eerlijk zeggen dat ik zenuwachtig was toen ik naar de bioscoop ging gisteren om Avengers: Endgame te zien. Hoe zou deze reis eindigen? Marvel Studios leverde 22 films op die deze saga vormen. Avengers: Endgame levert een van de beste Marvelfilms op. Met de meest epische scenes die ooit in Hollywood getoond werden. Er werd geklapt, er werd gelachen, er werd gehuild. Avengers: Endgame is een van die films die je gewoon gezien moet hebben.

Vorig jaar eindigde Infinity War met de beruchte knip in de vingers van Thanos, waarbij hij de Infinity Stones activeerde en daarmee de helft van de populatie in het universum deed verdwijnen. En daarmee verdween voor een groot gedeelte van het publiek ook hun favoriete superheld. In stof vielen ze uiteen. De een na de ander. Scarlet Witch. Doctor Strange. Falcon. Star-Lord. Spider-Man. En ook de zo geliefde Black Panther. En vele, vele anderen… Twee films kregen we tussendoor voorgeschoteld voordat Endgame uit zou komen, maar die verklapten eigenlijk niets over het verdere lot van de Avengers. Ant-Man kwam vast te zitten in de Quantum Realm en Captain Marvel beleefde haar avontuur ruim voor de gebeurtenissen van Infinity War. Maar een ware fan blijft zitten na de eindaftiteling! En zo leerden we toch dat de beroemde pager van Nick Fury op tijd geactiveerd werd en daarmee Captain Marvel ten tonele verscheen bij de Avengers. Net op tijd voordat Endgame zou beginnen.

Over het plot zal ik weinig zeggen, want je moet de film echt gewoon in de bioscoop gaan zien. Maar wie de teasers en trailers gezien heeft kan er het volgende wel uit op maken. Nadat Captain Marvel zich bij het restant van de Avengers en de Guardians heeft gevoegd, komen ze erachter dat Thanos nogmaals de Infinity Stones heeft gebruikt. Dit betekent dat ze een kans hebben. Een kans om de Infinity Stones te heroveren en daarmee de snap ongedaan te maken. Hun troef: Captain Marvel. En daarmee start een drie uur (en 2 minuten) lang durend avontuur. Door de ruimte. Door de verschillende werelden waar we inmiddels kennis mee hebben gemaakt. Maar ook op aarde. Wakanda. De Astral Plane. De Quantum Realm.

In Avengers: Endgame draait het eigenlijk weer om de zes originele Avengers. Tony Stark/Iron Man. Steve Rogers/Captain America. Thor. Bruce Banner/Hulk. Natasha Romanoff/Black Widow. Clint Barton/Hawkeye. Niet voor niets werden zij gered van de snap door de regisserende Russo broers en studiobaas Kevin Feige. En het zijn toch vooral Stark en Rogers die leidend zijn in de film. Zij zijn het hart en de ziel van deze film en wellicht ook wel deze saga. Robert Downey Jr. en Chris Evans zetten dan ook ijzersterke rollen neer tijdens de film.

Het verschil tussen Infinity War en Endgame is de snelheid van de film. Alhoewel Infinity War korter duurde, was de film een sneltrein die aan een stuk door denderde en je uiteindelijk (na de snap) verslagen de bioscoop deed verlaten. In Endgame wordt er tijd genomen voor interactie tussen de helden. En dat brengt soms de rust die nodig is. Maar als het slotstuk van de film van start gaat, dan gaan ook alle registers open. Als je dacht dat Infinity War indrukwekkend was, dan zal zeker door Endgame versteld staan. En dat alles met de fantastische score van Alan Silvestri. Hij leverde ons ooit de beroemde theme van The Avengers en Captain America. En nu heeft hij zijn beste score tot nu toe gemaakt. Bij Infinity War stelde hij mij een beetje teleur, maar hij heeft het nu bij mij helemaal goed gemaakt. Natuurlijk heeft hij beroemde andere Marvel themes zoals die van Doctor Strange, Guardians of the Galaxy, Ant-Man, Black Panther en Captain Marvel er ook in gebruikt. En dat geeft het allemaal zo’n herkenbaar geluid. Dit zijn de films waar we de afgelopen tien jaar naartoe geleefd hebben. Endgame is een van Marvel’s beste films. De studio heeft ongelofelijk knap alle verhaallijnen aan elkaar weten te knopen, waardoor deze finale tot stand gebracht kon worden. En zoiets zie je niet vaak in Hollywood. Wellicht de enige serie waar dit ooit gebeurde was de Harry Potter-reeks. Maar dat waren “slechts” acht films. Ik denk dat een hoop studiobazen jaloers de nieuwsberichten zullen lezen over alle records die Endgame gaat verbreken. Het zal niet snel meer voorkomen dat er zo’n film van epische proporties in de bioscoop zal verschijnen.

Avengers: Endgame draait in de bioscoop. Ga er naartoe! Een saga komt ten einde. Maar dat betekent niet het einde van de Marvelfims. Deze zomer komt een tweede film van Spider-Man uit. En een tweede Black Panther en Doctor Strange is al aangekondigd. Net als een derde Guardians of the Galaxy. En nu de filmrechten van de X-Men en de Fantastic Four weer in handen van Marvel zijn, levert dit veel nieuwe kansen.